Tvådelad bild. Till vänster: Kung Carl XVI Gustaf på prisutdelning där Northvolts före detta vd Peter Carlsson tar emot en medalj. Till höger: Flygfoto över fabrik.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Uppdrag granskning har genom anställda fått insyn i hjärtat av Northvolts produktion. Utåt verkade Northvolt vara världsledande, men inne på fabriken har man aldrig lyckats producera batteriernas viktigaste komponent. Foto: SVT

Helsvenska batterier har aldrig lämnat Northvolts fabrik

Uppdaterad
Publicerad
Uppdrag granskning ·

Northvolts vision om en helt igenom svensk batteriproduktion oberoende av Kina har lockat miljardinvesteringar. Nu kan Uppdrag granskning visa att de aldrig lyckats producera ett enda av de utlovade batterierna.

I de batterier som lämnat fabriken, och som nu sitter i Scanias el-lastbilar, är den mest väsentliga beståndsdelen importerad från Kina.

Att producera ett helt batteri under ett och samma tak, det som ingen annan europeisk industri lyckats med, är Northvolts idé. Redan innan ett batteri har synts till lägger BMW en jätteorder. Företaget får finansiering från Europeiska investeringsbanken och flera pensionsförvaltare.

I offentligheten låter det som att Northvolt faktiskt producerar de utlovade, helsvenska batterierna. Men inne på fabriken är man inte i närheten av att lyckas.

Ekonomisk kris för Northvolt

Inga färdiga batterier i Northvoltfabriken

Den största utmaningen handlar om katod, en nyckelkomponent i batteriet.

Uppdrag granskning har genom anställda fått insyn i Northvolts egen produktion av katodmaterial. De vittnar om att allt material de arbetade med gick till avfall. Avfallshämtningen hann inte med och säckarna skymde till slut vägen för truckar.

– Det står säck på säck överallt över hela fabriken, säger processoperatören ”Adrian”.

Se programmet ”Var är batterierna?” på SVT Play

Northvolts egna batterier inte godkända

Northvolt säger att man i början av hösten 2024 lyckades få fram så bra eget katodmaterial att det kunde gå vidare till kvalitetstestning internt, vilket fortfarande pågår.

Men bara några veckor efter den framgången togs beslutet att helt pausa den egna produktionen och stänga den del av fabriken där försöken pågick. Allt katodmaterial som satts in i Northvolts batterier hittills är istället importerat.

”Det är ingenting vi önskar, och långsiktigt kommer vi – och jag naturligtvis personligen – jobba för att hitta tillbaka till den strategi vi en gång valde”, skriver Northvolts miljöchef Emma Nehrenheim i ett mejl till Uppdrag granskning.

Importerar från Kina

Scania har producerat 792 ellastbilar med Northvoltbatterier. Men samtliga innehåller katod från Kina. Scania skriver i en kommentar att batteriet fortsatt är ett av de grönaste på marknaden.

Miljöchefen på Northvolt understryker hur viktigt egenproducerat katodmaterialet var för företagets ursprungliga idé. Hon kallar det för ”själva fundamentet”.

”Vi planerade att producera vårt katodmaterial själva och det var också själva fundamentet för den strategi som Northvolt hade från början”, kommenterar miljöchef Emma Nehrenheim.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Ekonomisk kris för Northvolt

Mer i ämnet