Hövdinghjälmen har tidigare kritiserats för batteriproblem och i maj 2022 fick Konsumentverket en anmälan om en hjälm som utan att förvarna stängts av.
– Den gav ingen signal överhuvudtaget, den bara tvärdog, säger anmälaren Ricardo Tarrida Thuré.
Se reportaget: Ofriska Hövdingar
I Hövdings svar till Konsumentverket uppgav företaget att de löst problemet genom en mjukvaruuppdatering som skedde i juli 2022, och att hjälmen varnar innan den stängs av. Ärendet avskrevs därför hos Konsumentverket. Men Uppdrag granskning kan nu avslöja att Hövding känner till fler fall där kunder klagat på hjälmar som utan förvarning stängt av sig, även efter mjukvaruuppdateringen.
– Om den plötsligt slutar att fungera är den ju farlig. Då ger den inte det skyddet som man förväntar sig, säger Kristofer Johannesson, biträdande Konsumentombudsman.
Cirka 35 fall
Enligt uppgift till Uppdrag granskning handlar det om cirka 35 fall under 2022 där kunder klagat till Hövding. I några fall ska hjälmen ha stängt av sig under cykling.
– De borde ha underrättat Konsumentverket när de fick kännedom om det här problemet. De här uppgifterna är nya för oss. Vi kommer att ha med oss dem i den pågående utredningen som vi har just nu, säger Kristofer Johannesson, biträdande Konsumentombudsman.
Hövding: ”Försumbar risk”
Hövding skriver att man tar till sig av uppmaningen och ”kommer att kontakta Konsumentverket för att säkerställa att vi agerar korrekt”.
Företaget vill inte medverka i någon intervju men skriver till Uppdrag granskning att det bara är en cykeltur på 10 000 där hjälmen stänger av sig utan att varna, och kallar det en ”försumbar risk”. De svarar att de känner till knappt 30 fall under förra året, där kunder beskrivit hur hjälmen stängts av utan att ge signal, men att de efter analys inte kunnat bekräfta det och alltså inte vet om kundens uppgifter stämmer. I ett fall har de konstaterat att kunden själv stängt av hjälmen, skriver Hövding.