Ett snabbtåg dundrar fram genom Sverige, på väg från Malmö till Stockholm. I förarhytten sitter lokförare Krister Persson.
– Det här var sista tåget mot Stockholm den dagen, så det var nog ganska många passagerare ombord, berättar han för Uppdrag granskning.
När X2000-tåget kommer till Huddinge utanför Stockholm kör det i 160 kilometer per timme. Plötsligt smäller det till under loket och tåget kränger kraftigt, berättar Krister Persson.
– Växeln hade helt enkelt gått sönder under mitt tåg. En rälsbit hade vikt sig och hjulet var på väg att lämna rälsen. Det var i princip nere på backen och sedan upp igen. Så det var väldigt nära en urspårning.
Larmade Trafikverket
Uppdrag gransknings genomgång av allvarliga tågolyckor sedan 2013 visar att 16 tåg spårat ur där underhållet av järnvägen brustit.
I Huddinge kunde Trafikverket konstatera att växeln var sliten och att reparation inte hade utförts. Växeln var dessutom känd för att ha lösa bultar och muttrar.
– Trafikverket gör bedömningar om hur allvarliga felen är, men i detta fallet kan man konstatera att något måste ha gått snett. Den borde ha lagats tidigare, säger Krister Persson.
Han berättar att han larmade Trafikverket om den kraftiga smällen och sa att han trodde att det var växeln som var trasig. Men Trafikverket stängde inte av spåret, utan lät trafiken fortsätta köra.
“De skulle ha stängt av spåret”
Knappt en timme senare kom ett posttåg till samma växel. Det spårade ur, men höll en lägre hastighet och ingen person skadades fysiskt.
– Det är inte bra alls, jag påtalade så starkt att det måste vara ett allvarligt fel. Jag sa åt dem att inspektera den väldigt noga. De skulle ha stängt av spåret, säger Krister Persson.
Om det istället varit snabbtåget som gått ur kunde konsekvenserna ha blivit mycket värre, menar han.
– Det kunde ha blivit hur hemskt som helst, med dödsfall.
Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon framhåller att säkerheten är “oerhört viktig” för dem, men säger också att järnvägen är gammal och sliten.
– Vi har inte ett system fullt ut som är helt säkert vare sig på järnväg eller väg i dag. Utan det finns brister och det finns risker, säger hon.
Uppdrag gransknings reportage Järnvägens dödsfällor sändes i SVT1 onsdag 6 februari 20.00 – det finns att se på SVT Play.