• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Nio vagnar spårade ur efter att ett godståg kört över en solkurva på väg mellan Kiruna och Luleå. Foto: Trafikverket

Uppdrag granskning avslöjar: 16 tåg har spårat ur där järnvägen varit i dåligt skick

Uppdaterad
Publicerad
Uppdrag granskning ·

Solkurvor, växlar som spricker och räls som borde ha bytts ut. En genomgång som Uppdrag granskning gjort av allvarliga tågolyckor sedan 2013 visar att 16 tåg har spårat ur på platser där det varit bristande underhåll av järnvägsanläggningen.

I augusti 2013 var ett godståg på väg mellan Kiruna och Luleå. Tåget körde i 85 kilometer per timme när lokföraren plötsligt såg att rälsen längre fram på spåret var böjd inåt. Det var en solkurva, som uppstår efter dåligt underhåll och höga temperaturer.

– Jag förstod att risken för att spåra ur var mycket stor och förberedde mig på det värsta. Loket rullade över solkurvan och krängde kraftigt, berättar föraren efteråt i Trafikverkets utredning.

SVT granskar järnvägen

Loket klarade sig över solkurvan, men sedan tittade föraren i backspegeln.

– Det sprutade grus, vagnarna spårade ur med en våldsam kraft och la sig huller om buller.

Totalt spårade nio vagnar ur. Flera av dem hade innehållit farligt gods, och det konstaterades att rester från det kan ha funnits kvar i vagnarna. Skadorna på spåret kostade 3,5 miljoner att återställa. Trafikverket har senare slagit fast att spåret inte var tillräckligt stabilt.

Posttåg spårade ur – växel sprack

Uppdrag granskning har tagit del av utredningar som Trafikverket gjort av allvarliga olyckor sedan 2013. De visar att totalt 16 tåg spårat ur på platser där underhållet av järnvägen har brustit.

Flera av tågen har spårat ur efter att ha kört över solkurvor. Men i utredningarna står det dessutom om urspårningar som skett där växlarna varit så utmattade att de spruckit när tågen rullat över dem – och om räls med kända brister som borde ha bytts ut för länge sedan.

– Självklart är det inte bra om det leder till olyckor. Men vi ser ett antal fall där vi faktiskt har kunnat vara med och påverkat. Vi valde till exempel i somras, när vi såg stora risker i systemet, att faktiskt säga att nu tillåter vi inte järnvägstrafik när det finns risk för solkurva, säger Lena Erixon, generaldirektör på Trafikverket.

Godstrafiken drabbas värst

I samtliga 16 olyckor har det varit godståg som har spårat ur, vilket enklast kan förklaras av att de ofta kör på banor med lägre standard.

Men det finns också fall där passagerartåg varit riktigt nära att drabbas.

Ett exempel inträffade 2014, på stambanan utanför Huddinge. Även där spårade ett posttåg ur, men strax innan hade ett snabbtåg passerat samma plats i 160 kilometer per timme. Ombord fanns både personal och passagerare.

Efteråt har Trafikverket konstaterat att det var en trasig växel som fick posttåget att spåra ur och att den troligtvis gick sönder redan när snabbtåget passerade genom den.

Här kan du läsa sammanfattningar av Trafikverkets utredningar kring de 16 urspårningarna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT granskar järnvägen

Mer i ämnet