Elsa och Hans Norrby är 83 år gamla. De har skickat in åtskilliga klagomål till sin kommun för att de tycker att det är brist på kontinuitet inom hemtjänsten. Hans Norrby arbetade tidigare som personaldirektör på ett stort företag, men fick för fem år sedan en stroke, och sedan dess behöver han hjälp bland annat med att komma upp ur sängen på morgonen.
Paret berättar att de under ett år haft besök av 200 olika personer.
– Det är ju intimhygien och de ska ta hand om precis allting. I höstas kom vi till en punkt då Hans sa: ”Nej, jag tar inte emot någon ny mer, du får inte släppa in dem”. Då fick jag göra hemtjänstens jobb på kvällen, med mina fyra proteser, säger Elsa Norrby.
När Socialstyrelsens årliga brukarundersökning landade i brevlådan fick de chansen att tycka till om hur hemtjänsten fungerar. Men i undersökningen finns inte en enda fråga om kontinuitet vad gäller hemtjänstpersonalen.
– När jag fick den här tyckte jag det var så konstigt. Vill de ens veta någonting om de här problemen med kontinuitet eller hur är det egentligen? säger Elsa Norrby.
Viktigaste kvalitetsaspekten
Forskning visar att just kontinuitet – att få träffa så få olika människor från hemtjänsten som möjligt – är en av de absolut viktigaste aspekterna för en bra hemtjänst. Marta Szebehely, professor i socialt arbete vid Stockholms universitet, och en av Sveriges mest erfarna experter på hemtjänstforskning tycker att Socialstyrelsen borde ställa frågor omkontinuiteten. av frågor gällande kontinuitet är anmärkningsvärd.
– När man vet att kontinuitet är den kanske allra viktigaste kvalitetsaspekten för de äldre så är det jättemärkligt att man inte frågar det, säger hon.
”Svårt att få ett bra svar”
Socialstyrelsen säger att man mäter kontinuitet bland äldre på flera olika sätt.
– Men i den här undersökningen har vi valt att mäta framförallt bemötande, förtroende, om man får omsorg på de tider man önskar och så vidare. Men inte personalkontinuitet. Anledningen till att vi inte gjort det är att vi testat de frågorna tidigare och funnit att det är väldigt svårt att få ett bra svar, säger Mona Heurgren, enhetschef på Socialstyrelsen.
Men Marta Szebehely håller inte med om att det är svåra frågor att få svar på.
– Det är väldigt anmärkningsvärt faktiskt, det är ju inte så svårt att fråga om hur många personer som hjälpt dig under senaste veckan. Jag tycker det vore väldigt rimligt.