Ensio Taivalkoski är spårspecialist. Han har jobbat på Trafikverket och dess föregångare Banverket och SJ i hela sitt yrkesliv – men han är också en av myndighetens kritiker.
För sex år sedan gjorde han och några kollegor en utredning om nödvändiga byten av växlar på järnvägen. De kom fram till att man behövde byta 260 – 300 växlar per år.
Men sedan 2013 har det bara bytts ut färre än 30 föråldrade växlar per år, enligt Ensio Taivalkoski. Långt ifrån behovet man såg i utredningen.
– Det är en matematisk självklarhet. Har man 11 000 spårväxlar måste man byta ett visst antal för att de inte ska åldras mer än vad de redan är gamla, säger han.
“Vi kommer att byta ut fler växlar”
Trafikverkets ledning bekräftar den låga utbytestakten. Under 2018 byttes 24 växlar, enligt dem. Men generaldirektör Lena Erixon menar att man i stället reparerar befintliga växlar.
– Vi byter framförallt komponenter. Det är inte säkert att vi kommer att byta ut hela växlar. Vi kommer att byta ut fler växlar framöver, men vi gör det antingen när de går sönder eller riskerar att gå sönder.
Du säger byta ut delar när de går sönder, är det inte för sent då?
– Eller riskerar att gå sönder. I bland behöver vi inte alltid byta ut en hel växel. Vi kan också förlänga tiden genom att byta ut komponenter i växlarna, säger Lena Erixon.
Varnar för problem om man inte byter
I förlängningen säger spårspecialisten Ensio Taivalkoski att den låga utbytestakten kan leda till olyckor.
– Ju äldre en växel blir, desto större risk är det att det blir ett fel som man inte hinner åtgärda innan en urspårning, den risken ökar ju.
Dessutom menar han att dagens lösningar på problemen i längden blir dyrare.
– Man skjuter ett berg av underhåll framför sig och man använder inte våra skattemedel på bästa sätt, det är något jag ser väldigt tydligt.
Uppdrag gransknings reportage Järnvägens dödsfällor sändes i SVT1 onsdag 6 februari 20.00 – det finns att se på SVT Play.