Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S). Foto: SVT

Infrastrukturministern vill sänka hastigheten och sätta upp varningskyltar

Uppdaterad
Publicerad

Under veckan har Uppdrag Granskning och SVT Nyheter kunnat rapportera om dödsolyckan i Masungsbyn i vintras, då sex schweiziska turister dog, och att den berodde på en felbyggd kurva. I Aktuellt kommenterade infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) de 15 000 felproportionerade kurvorna som finns runt om i Sverige.

Antalet är alltså över 15 000. Kurvor vars svängradie, lutning och hastighetsbegränsning är så pass fel att en bilist har svårt att hålla sig på vägen, trots att man följer trafikreglerna. Och det är många bilister på landsbygden som är särskilt drabbade, vilket resulterat i kritik mot att Trafikverket inte prioriterar vägarna.

– Nollvisionen som Trafikverket har gäller hela landet. Vi måste fortsätta pressa ner dödsfallen i trafiken. Därför gör vi rekordinvesteringar på vägarna, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) i Aktuellt.

Sveriges osäkra kurvor

”Måste sätta dit varningsskyltar”

Enligt Eneroth satsar Trafikverket sina resurser på vägarna med flest dödsolyckor, så som E20. Men han håller inte med om att myndigheten eller regeringen prioriterar bort de mindre vägarna.

– Man gör ett genomgående arbete av hela det svenska vägnätet. En stor del där det finns feldoserade kurvor är i det gamla vägnätet. Då får vi sänka hastigheten. Det är inte alltid populärt bland bilisterna, men det är den vägen vi måste gå, säger Tomas Eneroth.

Han menar att det finns ett delat ansvar bland alla förare att ta det lugnt vid försämrat väglag. Men att huvudpoängen med nollvisionen i trafiken är att man bygger vägarna säkrare också.

– Vi måste öka kunskapen om var det finns feldoserade kurvor och även sätta dit varningsskyltar, säger han.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Sveriges osäkra kurvor

Mer i ämnet