Infrastrukturministern försvarar satsningen på höghastighetståg

Uppdaterad
Publicerad

I en debattartikel i DN kritiserade sex forskare satsningar på höghastighetståg. Under torsdagens aktuellt försvarade Sveriges infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) satsningarna.

– Det här handlar om att modernisera hela den svenska infrastrukturen och klara klimatmålen. Då duger det inte att diskutera en sakta omställning av vägtransporterna.

Under torsdagskvällen möttes forskaren Maria Börjesson och Sveriges infrastrukturminister Tomas Eneroth i en debatt i aktuellt. Maria Börjesson inledde med att kritisera byggandet av de nya stambanorna, då hon anser att samhällsnyttorna är så låga i förhållande till de gigantiska kostnaderna för det.

Men Thomas Eneroth (S), svarade med att det behövs satsningar på järnvägen eftersom man under lång tid lät bli att investera i Sveriges järnvägsnät och det behövs välfungerade tåg för att nå klimatmålen.

– Det är klart att vi måste investera för att både öka förutsättningarna att nå klimatmålen. Så att fler kan resa klimatsmart och företag kan skicka gods på tågen men för att göra det måste vi öka antalet spår i Sverige och då måste vi bygga nya stambanor.

Själva bygget orsakar stora utsläpp

Maria Börjesson anser dock att klimatnyttorna för byggandet av nya stambanor är väldigt små, vilket enligt henne beror på att utsläppen för själva bygget av stambanor leder till stora utsläpp. Istället föreslår hon att man ska elektrifiera vägsektorn vilket Eneroth inte menar räcker.

– Vi bygger nu elvägar och elektrifierar infrastruktur, men det kommer inte att räcka. Vi behöver elektrifiera hela transportsektorn för att klara klimatmålen, säger Eneroth och fortsätter:

– Det här handlar om att mordenisera hela den svenska infrastrukturen och klara klimatmålen. Då duger det inte att se om flyget kan lösa de alternativen eller diskutera en sakta omställning av vägtransporterna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.