– Det här var ju ett av Alliansens viktigaste vallöften 2014 och Kristdemokraterna har varit ivriga påhejare av nya stambanor, inte minst i starka KD-fästen som Jönköping, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth till TT.
Han säger att KD:s nya linje, om den håller, visar på en oförmåga att vara med att ta ansvar för stora och långsiktiga beslut. KD:s svängning, eller förslag till, framgår av svar som partistyrelsen i KD vill att partistämman, rikstinget, ska ställa sig bakom i Umeå 8–10 november.
Kostnad 230 miljarder
För bara några dagar sedan sade nya L-ledaren Nyamko Sabuni att Liberalerna inte tänkte vara med i några samtal om inte Moderaterna tänker medverka, vilket M har gjort klart att partiet inte vill. Både M och L har hänvisat till att regeringen inte har kommit med några förslag till finansiering av ett projekt som beräknas kosta minst 230 miljarder kronor.
Eneroth sade kort efter det att regeringen tillträtt i januari att det var bråttom att få igång samtalen om finansieringen igen. Än har han inte skickat ut någon inbjudan. Men den kommer, försäkrar han. KD:s och L:s besked ändrar inte på det.
-Jag tänker fortfarande bjuda in till samtal. Jag vill fortfarande tro att det finns intresse av att vara med och diskutera finansieringen av nya stambanor i Sverige.
”En omsvängning”
Kristdemokraternas partisekreterare Peter Kullgren anser att regeringen bör lägga ned planerna om KD:s nya linje godkänns på rikstinget, skriver Dagens Industri..
”Höghastighetsbanorna riskerar att tränga undan andra nödvändiga infrastruktursatsningar och därför så föreslår vi en omsvängning”, säger Kullgren till Di.
En satsning på höghastighetståg finns med i det 73-punktsprogram, januariavtalet, som regeringen tillsammans med Centerpartiet och Liberalerna beslutat om. L har dock inte gjort någon hemlighet av att de hela tiden varit skeptiska till projektet.