Acceptera cookies? Det är kring den här frågan granskningen kretsar.
Nyligen har Post- och Telestyrelsen, PTS, granskat fyra hemsidor för att se om utformningen av deras kak-banner är laglig. Men ingen av hemsidorna får godkänt, enligt granskningen.
– Ofta var det svårare att tacka nej till kakor än ja. Då kan användare knuffas till att tacka ja för att det är det lättaste utan att veta vad de samtycker till. De flesta vill ju bara bli av med den där irriterande rutan, säger Anna Montelius, jurist på PTS.
Tele2 och Swedbank sämst i klassen
Hemsidorna som granskades tillhör Konsumentverket, Folkhälsomyndigheten, Tele2 och Swedbank. Flest påpekanden får de två sistnämnda. Förutom att det är för krångligt att tacka nej till kakor, är det också för svårt att återkalla ett redan givet samtycke. Och informationen om vilka kakor som samlas in är undermålig anser PTS.
– Det kan mycket väl vara så att de gjort sitt bästa, men det kan också vara så att de gärna vill placera kakor och hoppas att folk ska välja ja-alternativet, säger Anna Montelius.
Toppen av ett isberg
För företag är kak-datan ofta viktig och en potentiell kassako. Den gör det nämligen möjligt att komma ihåg dina surfingvanor och spåra dig mellan hemsidor, vilket är helt centralt för att kunna rikta reklam och innehåll till dig.
Men för att få lagra kak-data måste hemsidor inhämta ett frivilligt och informerat samtycke. Det är för att skydda din personliga integritet, så att företag inte ska få samla in information om dig och sprida den utan att du vet om och godkänt det.
PTS misstänker att fler hemsidor än de granskade har en olaglig kak-design
Hemsidorna har till den 8 september på sig att komma med invändningar mot PTS påpekanden. I oktober måste de dock ha åtgärdat bristerna annars kan det bli böter. Företagen och myndigheterna bakom de granskade hemsidorna har avböjt intervju med SVT.
Det här är kakor:
Kakor, också kallade cookies eller webbkakor, används för att lagra information eller få åtkomst till information som är lagrad på en användares dator eller mobil.
Det kan handla om språkinställningar, inloggningsuppgifter eller vad som ligger i en kundkorg, men också för att skräddarsy marknadsföring utifrån användarens intressen.
Enligt lagen får uppgifter lagras eller hämtas om användaren får tillgång till information om ändamålet med behandlingen av uppgifterna och samtycker till hanteringen.
Källa: Post- och telestyrelsen (PTS)