När Toni Lerg skulle resa med Ryanair från Skavsta för att delta vid sin mors begravning i Frankfurt var planet över fem timmar försenat. Gudstjänsten fick skjutas upp och Toni tvingades ta en dyr hyrbil i Frankfurt för att hinna fram.
Mådde dåligt
-Jag mådde väldigt dåligt av den här förseningen. Det var min mors begravning och jag hade bråttom att komma iväg, säger Toni Lerg i Stockholm. Man kände sig stressad, man kunde inte ta det farväl man ville göra. Det kändes jobbigt.
Han vände sig senare till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, som beslutade att Ryanair skulle ersätta honom med drygt 4.000 kronor
för hyrbilen.
-Ryanair skickade på våran fordran ett standardbrev tillbaka och avslog ARN:s rekommentationer, säger Toni Lerg uppgivet.
I konsumenttvister med Ryanair mellan 2005 och 2010 har ARN givit kunden helt eller delvis rätt i 84 fall. Men i 49 av de fallen har Ryanair struntat i ARN:s rekommendationer att kompensera konsumenten. Det rör sig om ersättningar för försenat eller inställt flyg, extrautgifter, förlorat bagage och annat. Det visar Rapports genomgång av konsumenttidningen Råd & Röns svarta lista, där de företag som inte inom ett halvår till ett år följer myndigheten ARN:s beslut, hamnar.
”Svek mot konsumenterna”
-Det här är oerhört allvarligt, det är ett svek mot konsumenterna och det är en skandal för flygbolaget och flygbranschen i stort, säger Jan Bertoft generalsekreterare för Sveriges konsumenter som publicerar Råd & Rön.
-Att man faktiskt har så här opolitiska bolag att de inte följer de beslut som tagits fram av de myndigheter som är utpekade att ta hand om konsumenters rättigheter.
Ryanair utmärker sig kraftigt när det gäller att inte följa ARN:s beslut om man jämför med flygbolagen som fällts flest gånger mellan första januari 2005 och sista december 2010. Medan SAS under perioden följt samtliga rekommendationer att kompensera kunden har Ryanair struntat i det i hela 58 procent av fallen eller i 6 av 10 fällningar.
”Idiotiskt att följa ARN”
-Vi är inte intresserade av vad någon konstig svensk konsumentgrupp tycker, säger kommunikationschefen på Ryanair Stephen McNamara till SVT:s Rapport.
Men det är ingen konsumentgrupp, ARN är en svensk myndighet...
-Och varför följer inte den myndigheten EU-lagstiftningen? fortsätter Stephen McNamara.
Du ifrågasätter om svenska myndigheter följer EU:s lagar?
-Ja, Ryanair följer alltid EU:s lagar om passagerares rättigheter, säger Stephen McNamara.
-Är det inte illojal konkurrens när Ryanair i så många fall struntar i att följa Allmänna reklamationsnämndens beslut samtidigt som exempelvis SAS följer samtliga rekommendationer från ARN?
-Det får stå för dem, det är idiotiskt av SAS att följa ARN:s rekommendationer.
Till skillnad mot i Norge finns i Sverige inget juridiskt tvång att följa Allmänna reklamationsnämndens beslut. Trots att det nu gått två år har Toni Lerg inte fått några pengar av Ryanair.
-Rentav för jävligt, rentav för jävligt. Jag kan inte förstå att lagen är så tandlös. Här behövs en skärpning, de borde helt enkelt inte få flyga i Sverige om de inte följer regelverket och myndigheternas beslut, säger Toni Lerg till SVT:s Rapport.
Fakta
Fakta: Så följer flygbolagen ARN
De tio flygbolag som fällts flest gånger i Allmäna reklamationsnämnden från 1 jan 2005 till 31 dec 2010 samt antalet och andelen fall där flygbolagen ignorerat myndighetens rekommendation att helt eller delvis kompensera kunden.
Ryaniar: 84 fällningar varav 49 ignorerades (58,3%)
Lufthansa: 36 fällningar varav 11 ignorerades (30,5%)
Air France: 44 fällningar varav 6 ignorerades (13,6%)
British Airways: 38 fällningar varav 4 ignorerades (10,5%)
Al Italia: 45 fällningar varav 4 ignorerades (8,9%)
Iberia: 35 fällningar varav 1 ignorerades (2,9%)
Norwegian: 43 fällningar varav 1 ignorerades (2,3%)
KLM: 60 fällningar varav 1 ignorerades (1,7%)
Sterlin (konkurs 2008): 38 fällningar varav 0 ignorerades (0%)
SAS: 107 fällningar varav 0 ignorerades (0%)