Den som köper biljetter på Ticnet får enligt avtalsvillkoret på biljetten varken återlösa, byta eller föra den vidare.
Konsumentverket anser att avtalsvillkoret är oskäligt och skriver i ett brev till Ticnet att man ”ger intryck av att konsumenten överhuvudtaget inte har möjlighet att göra sig av med biljetten” om denne inte kan närvara vid evenemanget. Som exempel har Konsumentverket med brevet bifogat en biljett till Melodifestivalen som kostat 595 kronor.
Första gången
Det är första gången Konsumentverket har uppmärksammat den här typen av villkor. Enligt Malin Fors på myndigheten vet man inte hur vanligt det är. Om Ticnet inte går med på att ändra villkoret kan Konsumentombudsmannen överväga att ta till ytterligare åtgärder, som att förbjuda Ticnet att använda villkoret, eller ta ärendet till Marknadsdomstolen. Ticnet har till 3 april på sig att svara.
Till skillnad från vid många andra köp har konsumenten ingen ångerrätt vid köp av biljetter.
-Det finns ingen möjlighet att lämna tillbaka biljetten för den som inte kan gå på evenemanget. Det enda sättet att bli av med biljetten för den som får förhinder att gå på konserten är att sälja den vidare. Den möjligheten måste man kunna ha, tycker vi, och därför är det här villkoret oskäligt, säger Malin Fors.
TT: I samband med bland annat musikfestivaler har det hänt att stora mängder biljetter köps upp och säljs vidare dyrare i andra hand, har Konsumentverket någon förståelse för att biljettföretagen vill komma åt det?
-Det finns ju en problematik kring det, men vi utgår ju ifrån konsumentens perspektiv. Andrahandsförsäljning är ju tillåtet i Sverige, det finns inget man rent lagligt kan göra för att få stopp på den verksamheten.