– Folk blir chockade när de ser omfattningen av den här trafiken, säger Henrik Sternberg transportforskare vid Lunds universitet.
Får stanna högst sju dagar
Lagen är tydlig. Utländska chaufförer som har en internationell transport till Sverige får göra tre andra transporter i Sverige innan de måste lämna landet igen och de får som längst stanna kvar i sju dagar.
Forskargruppen har med hjälp av en app låtit allmänheten rapportera in när de ser en utländsk lastbil. Tusentals registreringsnummer har sammanställts och bilarnas färdvägar har kartlagts i det de kallar Cabotagestudien.
På så vis har forskarna sett att många struntar i reglerna. Under perioden som studien pågick hittade de över 400 utländska lastbilar som stannat kvar och bara ägnade sig åt att köra olaglig trafik i landet.
”Vissa bilar lämnar aldrig”
– För att ta ett exempel. Ett bulgariskt åkeri som har sex lastbilar i Sverige, de lämnar ytterst sällan landet, vissa av bilarna lämnar aldrig landet. De kör med makedonska chaufförer som givetvis har mycket sämre villkor än vad reglerna säger i Sverige, säger Henrik Sternberg.
Detta är något som forskarna menar påverkar den svenska åkerinäringen hårt.
– Det betyder att de företag som försöker följa svenska regler, som försöker följa de avtal som gäller för transporter i Sverige står inför en mycket svår framtid, säger Henrik Sternberg.