Arbetsmiljöverket har genomfört riktade inspektioner mot hela e-handelskedjan sedan 2019. E-handlare, lager, paketterminaler, utlämningsställen och transportföretag har undersökts. Hittills har myndigheten gjort över 1 200 besök, både fysiska och på distans. Resultatet: 8 av 10 av företag har brustit i sina arbetsmiljörutiner och fått krav på åtgärder.
Resultatet är mycket oroande och det krävs ordentliga insatser av arbetsgivarna för att få bukt med problematiken, menar Erna Zelmin, generaldirektör på Arbetsmiljöverket.
– Det är väldigt allvarligt. Det handlar om människors hälsa på arbetet, säger hon i SVT:s Morgonstudion.
Belastningsproblem och tidspress
Bristerna handlar bland annat om belastning, tidspress och risk för olyckor och skador. Ofta beror problemen på okunskap, enligt Erna Zelmin.
Belastningsproblematik kan orsakas av trånga utrymmen och avsaknad av hjälpmedel för lyft eller rullande hantering. Tidspress tvingar de anställda att hantera en stor paketmängd på kort tid. När det gäller truck-användning finns risk för olyckor, arbetssjukdomar och allvarliga skador.
Myndigheten anser även att det saknas fungerande och grundläggande rutiner för att systematiskt förbättra arbetsmiljön.
– Man behöver kunskap om till exempel hur belastningsskador fungerar och hur man schemalägger turer. Man har inte tänkt på det här, säger Erna Zelmin.
Julklappar innebär högre risk
En nästintill explosionsartad förändring i köpbeteende har skett bland konsumenterna under pandemin, enligt Svensk handel. E-handeln ökade med nästan 40 procent under 2020, och ökningen fortsätter. Inför jul ökar pakethanteringen dessutom ännu mer vilket leder till högre risker, enligt Arbetsmiljöverket.
Företagen som har fått kritik får en viss tid på sig att åtgärda problemen innan Arbetsmiljöverket följer upp.
– Om man inte genomför det vi säger kan vi förelägga ett kännbart vite, säger Erna Zelmin.