Busschaufförer löper mer än fyra gånger högre risk än andra yrkesgrupper i Sverige att drabbas av corona. Det är också en av de grupper som har flest smittade. Och bland busschaufförer som SVT talat med finns en växande oro att de alkolås som krävs för att kunna starta bussen kan vara en smittkälla. Busschauffören använder ett munstycke och blåser ut luft i mätapparaten, samma mätapparat som hans kollegor före och efter honom blåser ut i.
– Väldigt många känner oro. De yngre kanske inte bryr sig, men väldigt många äldre som har diabetes, har övervikt eller annat känner att covid kan slå hårdare mot dem och de skulle vara glada om de kunde stänga av alkolåset under pandemin, säger Robert Alf, busschaufför i Stockholm.
Inga åtgärder
Oron till trots har inga åtgärder vidtagits i Sverige för att pausa kravet på alkolås i busstrafiken i landet. På andra platser har man gjort en annan bedömning. I Norge, exempelvis, beslöt regeringen omedelbart i början av pandemin att ta bort alkolåskravet, och det är något som fortsatt gäller i Norge.
I Sverige ligger ansvaret för att begränsa smittorisken på arbetsgivaren.
– Vi har haft en nära dialog med tillverkaren. Använder man ett personligt munstycke och följer instruktionerna så är de säkra, säger Karin Nilsson Malmén, som är kommunikationsdirektör på Keolis, arbetsgivare för busschaufförer i Stockholm.
Olika information
I kontakt med tillverkaren Alcolock som tillverkar alkolås till bussar i Stockholm, skriver de i ett mailsvar att det är viktigt med ett personligt munstycke. Samma information finns på hemsidan, men på moderbolagets hemsida i Kanada står att man inte ska byta alkolås med andra om det inte är absolut nödvändigt. Vidare står där att man ska kasta sitt personliga munstycke efter varje användning. Att man ska kasta munstycket efter varje användning är inget som framgår i Sverige.
– Vi har fått en beskrivning hos tillverkaren och sedan har vi testat den med Folkhälsomyndigheten. Vi har varit supertstrikta med att följa vad Folkhälsomyndigheten säger, säger Karin Nilsson Malmén.
Arbetsgivarens bedömning
Men Folkhälsomyndigheten skriver i ett mejlsvar att de inte har givit några rekommendationer vad gäller alkolås, och att riskbedömningen ligger hos arbetsgivaren.
Robert Alf menar att många inte känner sig trygga med att det är helt säkert, och att det finns en osäkerhet kring hur säkert det egentligen är. Själv har han varit frisk under hela den här pandemin. Men det menar han kan bero på något helt annat.
– Min farfar var den enda bland hans bröder som överlevde spanska sjukan. Så vem vet jag kanske har fått hans gener, säger Robert Alf.
Faktaruta: Coronadrabbade yrkesgrupper
Folkhälsomyndighetens analys av bekräftat smittade visar att ett antal yrkesgrupper löper flera gånger högre risk att drabbas av covid-19 jämfört med övriga yrkesgrupper.
Störst risk löper taxiförare, men den grupp där flest drabbats är städare, följt av buss- och spårvagnsförare.
Här är några av de hårdast coronadrabbade yrkesgrupperna som FHM analyserat.
Yrkesgrupp Antal fall/antal i befolkningen Relativ risk*
Taxiförare 83/12.475 4,8
Pizzabagare 34/5.521 4,5
Buss- och spårvagnsförare 140/23.319 4,3
Restaurang och kökschefer 23/6.578 2,5
Städare 164/81.022 1,5
Restaurang- och köksbiträden 113/60.057 1,4
Om FHM:s analys:
Personer mellan 25 och 65 år som har diagnostiserats under perioden 13 mars-27 maj inkluderas i analyserna. Dessa har sedan samkörts med register över yrkesklassificering vid SCB.
25% av de med bekräftad covid-19 saknar yrkesklassificering.
Totalt inkluderas 3188 personer i analysen.
Vårdpersonal ingår inte i jämförelsen då en utökad provtagning av denna grupp gör det svårt att göra en korrekt jämförelse, enligt FHM.
Källa: FHM