Anslagen mellan 2026 och 2037 ska öka med nära 30 procent jämfört med nuvarande nivå. Det blir en stor satsning på bilvägarna, men för järnvägen handlar det bara om mellan 10-15 procent av underhållsskulden som ska åtgärdas fram till 2037.
Det är maximalt så mycket pengar som går att göra av med där enligt infrastrukturminister Andreas Carlson (KD). Han säger att den marknad som finns av entreprenadmaskiner är begränsad, och att det även tar lång tid att boka in tid för reparationer i spår.
– Det går inte att ställa om lika snabbt som när det gäller vägunderhållet.
Vill sätta tryck på Trafikverket
När det gäller nya investeringar är behoven större än det finns pengar till säger Andreas Carlson.
– Här ser vi ett värde i att pröva alternativa finansieringsformer för att få mer infrastruktur för pengarna, men också för att få ett snabbare genomförande.
Det handlar om att i mindre projekt, till en början, jobba med privata aktörer. Enligt finansminister Elisabeth Svantesson (M) kan det sätta tryck på Trafikverket.
– Det är ju en stor myndighet och de har ibland lite för dålig effektivitet, säger hon.