• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Reklam

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Lancôme (till vänster) har tidigare fällts, men inte för reklamfilmen som syns i klippet. Nelly.com har fällts för bilden till höger, som förekommit i en Tiktok-video. Hör reklamombudsmannen om vilken reklam som riskerar fällas i klippet ovan. Foto: Tiktok/Nelly.com

Allt fler fällningar för smala modeller

Publicerad

Det senaste året har tillbakagången för kroppspositivism och nyintåget av ”heroin-chic” diskuterats. Nu kan de nygamla kroppsidealen ha nått reklamvälden – och det syns i reklamanmälningarna.

– Det senaste året har flutit tillbaka till de här extremt smala modellerna i reklamen, säger Elisabeth Trotzig, reklamombudsman.

Det senaste året har antalet fällningar mot reklam med smala modeller ökat. Hittills har nio anmälningar gjorts till Reklamombudsmannen, varav sju har fällts.

Det kan jämföras med mellan noll och tre de senaste åren enligt siffror från Reklamombudsmannen (RO).

– Det tycker vi är lite oroväckande, säger Elisabeth Trotzig, reklamombudsman.

H&M har fällts mest

Klädjätten H&M har fällts flest gånger av Reklamombudsmannen för reklam med extremt smala modeller. Andra företag som fällts i år är konkurrenterna Nelly och Zara, som står för varsin, samt smink- och parfymföretaget Lancôme.

– Vi har en väldigt tydlig policy att alla våra modeller ska stå för både ett brett och sunt ideal. I de här fallen har vi inte efterlevt våra policys fullt ut, säger säger Daniel Ervér, vd på H&M.

Två av fällningarna meddelades i februari. Den ena handlade om en fysisk reklamskylt som visats i en H&M-butik, den andra i form av reklam på nätet.

– Vi har sett över våra policys så att vi är trygga med att vi har rätt riktlinjer och förväntningar hos dem som jobbar med att välja modeller. Sedan har vi följt upp de enskilda fallen, det får vi löpande ta till oss och lära oss av, säger Daniel Ervér.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.