Det senaste året har antalet fällningar mot reklam med smala modeller ökat. Hittills har nio anmälningar gjorts till Reklamombudsmannen, varav sju har fällts.
Det kan jämföras med mellan noll och tre de senaste åren enligt siffror från Reklamombudsmannen (RO).
– Det tycker vi är lite oroväckande, säger Elisabeth Trotzig, reklamombudsman.
H&M har fällts mest
Klädjätten H&M har fällts flest gånger av Reklamombudsmannen för reklam med extremt smala modeller. Andra företag som fällts i år är konkurrenterna Nelly och Zara, som står för varsin, samt smink- och parfymföretaget Lancôme.
– Vi har en väldigt tydlig policy att alla våra modeller ska stå för både ett brett och sunt ideal. I de här fallen har vi inte efterlevt våra policys fullt ut, säger säger Daniel Ervér, vd på H&M.
Två av fällningarna meddelades i februari. Den ena handlade om en fysisk reklamskylt som visats i en H&M-butik, den andra i form av reklam på nätet.
– Vi har sett över våra policys så att vi är trygga med att vi har rätt riktlinjer och förväntningar hos dem som jobbar med att välja modeller. Sedan har vi följt upp de enskilda fallen, det får vi löpande ta till oss och lära oss av, säger Daniel Ervér.