Under hösten har Konsumentverket lagt förbudsföreläggande mot flera företag – bland annat Intersport, Sportamore och Ur & penn. Det innebär att de inte får använda sig av vissa typer av marknadsföring som kan verka vilseledande.
”En osund marknad”
Det vanligaste reafusket består av att varan marknadsförs med ett nedsatt pris som jämförs med ett ordinariepris som varan aldrig haft. Eller så kan marknadsföringen ge intryck av att rean pågår under en begränsad tid, trots att den inte gör det.
– Det är en stor konkurrens mellan företagen, och jag tror att vissa företag upplever att de måste ta till alla knep de kan. Men det är så klart ett tecken på en osund marknad, säger Niclas Ernebratt.
Fusk satt i system
Enligt Niclas Ernebratt har Konsumentverket behövt bli allt hårdare i sina åtgärder, och i år har de drivit rättsprocesser mot två företag. Ett av dem är nätbutiken Jollyroom, som i november dömdes i patent- och marknadsdomstolen till att betala 1,5 miljoner kronor i marknadsstörningsavgift för vilseledande marknadsföring.
– Min uppfattning när det gäller Jollyroom är att fusket var satt i system. Det var mycket därför vi drev målet i domstol, säger han.
När SVT Nyheter pratar med Jollyroom säger de att de tagit domen på stort allvar och lagt om sin marknadsföring. En bild som bekräftas av Niclas Ernebratt.
– Våra rättsliga åtgärder har effekt, när det gäller Jollyroom ser deras marknadsföring klart annorlunda ut i dag.