Hösten 2015 briserade utsläppsskandalen dieselgate. Då visade det sig att flera biltillverkare fuskat i mätningarna av farliga partiklar som kväveoxider. Flera nya dieselmodeller släppte i själva verket ut flera gånger mer hälsoskadliga partiklar än gränsvärdena tillät.
Sedan dess resonerar allt fler som bilisten Sven Boström, som tidigare körde diesel, men köpte en bensinhybrid för två år sedan.
– När man kände sig lite lurad efter att ha hört att diesel skulle vara bra när det sedan visade sig vara dåligt. Då har man bränt sig, säger Sven Boström.
Statistik från branschorganisationen Bil Sweden visar att andelen nyregistrerade dieselbilar nästan har halverats, från 58,0 procent 2015 till 30,9 procent i september 2018.
Inte överens om att dieseln är en bov
Det nya miljöbilsystemet bonus-malus som infördes den första juli i år är också en viktig förklaring till det kraftiga tappet. Bonus-malus är latin för ”bra-dåligt” och är ett system där klimatsmarta bilköp ger tusentals kronor i bonus, och den som köper bil med mer utsläpp får straffskatt. Systemet har straffbeskattat dieselbilar för de farliga partiklarna.
Men alla är inte överens om att dieselbilen har förtjänat utmärkelsen som miljöbov.
– De framtida dieselbilarna kommer att förses med teknik som gör att de inte har några utsläpp av kväveoxider. På så sätt blir luften ren i städerna. Om man då fortsätter köpa bensinbilar så ökar man istället utsläppen, säger Harry Frank som är ledamot i Kungliga vetenskapsakademien.
”Som konsument är man lat”
Växthusgasen koldioxid ska inte förväxlas med de hälsoskadliga kväveoxiderna. Dagens renaste dieselbilar släpper däremot fortfarande ut mer skadliga partiklar än bensinbilarna, trots att mängden koldioxid är lägre för dieseldrivna fordon. Det poängterar experter på Naturvårdsverket för SVT.
Samtidigt kan en ny diesel släppa ut tillräckligt lite partiklar för att klara två av de tre miljözoner som just nu diskuteras i exempelvis Stockholm.
För bilisten Sven Boström blir det mest förvirrande att försöka hålla reda på allt det här, och det är fortfarande långt borta för honom att ens överväga en dieselbil nästa gång det är dags att köpa nytt. Då är han i stället sugen på en elbil.
– Som konsument är man ganska lat och man gör det ofta så lätt för sig som möjligt, säger Sven Boström.