De verkliga utsläppen av skadliga kväveoxider visar sig vara mycket högre än vad tillverkarna påstår. Analyserna som nyligen presenterats av det svenska miljöinstitutet IVL visar att bilarna med den högsta miljöklassningen Euro 6 släpper ut fem gånger mer än vad EU-reglerna tillåter.
– Det innebär att vi fortfarande har problem med höga halter av kväveoxid i luften i våra tätorter, och det leder förstås till hälsoeffekter, säger Åke Sjödin, utsläppsexpert på miljöinsitutet IVL som ansvarat för studien.
Kväveoxider drabbar luftvägarna och hälsan. Enligt Åke Sjödin finns beräkningar som visar att de otillåtna kväveoxidutsläppen orsakar 5 000 förtida dödsfall om året inom EU.
Gamla krav hade ingen effekt
Mätningarna visar också att tidigare miljöklassningar av dieselbilar har varit meningslösa. Det är ingen betydande skillnad mellan Euro 1 och Euro 5 när det gäller utsläpp av kväveoxider. Först med den senaste klassen Euro 6 har utsläppen av kväveoxider drygt halverats, men är alltså fortfarande alldeles för höga.
– Den lagstiftning EU har haft har varit väldigt snäll efter påtryckningar från bilindustrin. Men nu införs en ny avgaslagstiftning som kommer att vara mycket tuffare. Så nu är det upp till bevis för biltillverkarna att visa att man klarar de hårdare kraven, säger Åke Sjödin.
Stor skillnad mellan märken
Inom klassen Euro 6 är det stor skillnad i kväveoxidutsläpp mellan olika bilmärken, mer än tidigare klasser. Det beror på att vissa nu använder ett ytterligare reningssteg, som ibland kallas Adblue. Men det är ändå bara tre (Vauxhall, Lancia, Chevrolet) som i genomsnitt klarar gränsen. Om bilarna med Adblue klarar kraven svarar inte undersökningen på.
Volkswagen, som avslöjades med att ha fuskat med utsläppssiffrorna, har minskat utsläppen betydligt från Euro 5, men ligger fortfarande för högt.
Så testades de verkliga utsläppen
Vid en mätstation i Göteborg har avgaserna från över 6 000 passerande dieselbilar analyserats. Avgaser från många fler bilar har analyserats i Spanien, Storbritannien och Schweiz. Totalt handlar det om 200 000 bilar.
En vit rektangulär box skickar ut ljusstrålar som studsar mot en spegel på andra sidan vägen. Resultatet analyseras av en dator, som därmed kan mäta kväveoxidutsläpp från bilarna som passerar. En laserstråle mäter fordonens fart och acceleration, eftersom detta påverkar utsläppen.
En kamera registrerar bilarnas registreringsnummer. På så sätt kan forskarna ta reda på exakt vilken bilmodell och motor det rör sig om.
När det gäller skadliga partiklar har EU-kraven haft effekt. Mätningarna visar att partikelutsläppen nu är mycket små.