Klockan 12 på lördagen stängdes Danmarks gränser. För svenska resenärer i utlandet och boende i södra Sverige, som använder Köpenhamns flygplats som sin bas för resor, har beskedet inneburit frustration och förvirring.
Anki Bäckström i Löddeköpinge hade en resa till Teneriffa bokad, men den har nu gått om intet efter gränsbeskedet.
– Vi bor i södra Sverige och Kastrup är en naturlig flygplats för oss, säger hon.
Kommer inte fram
Försöken att ta kontakt med researrangören har varit utan framgång.
– Man kan inte avbeställa biljetten via nätet, det ska göras över telefon. Men vi kommer inte fram, säger Anki.
– Vi har fått kontakta hotellet och meddela att vi inte kommer. Det är trist, men det här drabbar ju jättemånga.
”Hoppas man inte blir sjuk”
Vad händer nu?
– Ingen aning. Jag ska försöka ta reda på om det går att få pengarna tillbaka, eller boka om till ett senare tillfälle. Kanske kan försäkringsbolaget täcka upp några kostnader. Just nu är det svårt att få tag på någon, säger Anki.
– Annars är det som det är. Jag hoppas det går över fort och att man inte blir sjuk, ovanpå allt. Jag är pensionär och är inte ute så mycket, så det blir mest att sitta hemma.
Apollo och Tui: Vi betalar tillbaka
SVT Nyheter har sökt svenska researrangörer för att höra vad som gäller för svenskar som via dem har bokat resor med utresa från Kastrup.
– Vi har avbokning som sker automatiskt. Vi betalar tillbaka hela resans pris till alla resenärer som skulle rest de kommande två veckorna, och det förlängs löpande så länge det här gäller. De bör ha fått ett sms från oss nu, eller så får de det inom kort, säger Annica Smith, marknadschef på Apollo.
– Resenärer som är på en destination och ska hem till Sverige kommer att flygas tillbaka till Kastrup, och kan därefter ta sig hem via anslutande flight, eller ta tåg över bron.
Annika Nilsson vid Tuis pressjour ger samma besked vad gäller deras resenärer.
– Alla svenska resenärer som fått sin avresa från Köpenhamn inställd har rätt till full återbetalning. Vill man ha en ny avresa till Sverige hjälper vi till med ombokning, säger hon.