Ögat gjorde rejält ont och Ann Hamler insåg att hon behövde hjälp. Eftersom hon var på resande fot och inte hade tillgång till sin vanliga läkare bestämde Ann sig för att pröva ett nätläkarbolag.
Hon laddade ned företagets app, registrerade sig med bankID och fick vänta i 15 minuter innan det dök upp en läkare på Facetime.
– Det var intressant att stå där på en parkeringsplats i en främmande stad och göra läkarundersökning via telefonen. Jag fick filma och zooma in på mitt öga med mobilen och läkaren ställde en massa frågor. Hon konstaterade att det var ett bakteriellt problem och skrev ut antibiotika som jag kunde hämta ut på ett apotek en kvart senare.
Behövde uppsöka fysisk vårdcentral
Nätläkarbolagens verksamhet är mycket omdebatterad. Kritikerna menar att det inte går att ställa en säker diagnos utan en fysisk undersökning. De hävdar även att de digitala besöken leder till ökade kostnader för primärvården eftersom många patienter till slut ändå behöver uppsöka en fysisk vårdcentral.
Så blev det även för Ann Hamler. Trots en förbättring blev ögat inte helt bra efter att hon fått antibiotika.
– Då kom jag till en specialist som konstaterade att första läkaren hade rätt. Det var en bakteriell infektion men jag hade en virusinfektion också som nätläkaren inte hade kunnat se i mobilkameran. Jag hade dubbla infektioner i mitt öga, så jag behövde alltså ytterligare medicin, förklarar Ann.
Efter två veckor blev Ann Hamlers öga bra igen.
Kommer du att använda nätläkare igen?
– Absolut, som ett komplement till min vanliga läkare är det toppen tycker jag.