Ett aktivistnätverk har tagit på på sig aktionerna, där man försökte stoppa flygplan, bland annat genom att limma fast sig på landningsbanor och flygplansnosar.
– All sådan här typ av olovligt intrång på bana är naturligtvis allvarlig. Inte minst för den som utsätts för detta, men också att det stör trafiken i en sådan omfattning att man får omdirigera trafik, säger Gunnar Ljungberg, sjö- och luftfartsdirektör på Transportstyrelsen.
Transportstyrelsen svarar för regler, tillstånd och tillsyn inom transportområdet.
Det innebär att myndigheten har det yttersta myndighetsansvaret för den civila luftfarten, särskilt flygsäkerhet och luftfartsskydd. Därför ser myndigheten allvarligt på söndagens klimataktioner mot både statliga och regionala flygplatser.
Ska analysera
Nu ska myndigheten analysera vad som egentligen hänt.
– Det kan vara så, och det har hänt förut, att man tar sig in med biljett och boardingkort och sedan obstruerar och tar sig vidare ut på banan.
Fanns det risk för liv och hälsa under de här aktionerna?
– Nej, det förefaller som flygplatserna har hanterat det på bästa sätt och stängt ner sina flygplatser och omdirigerat trafiken till andra flygfält.
Incidentrapporter
Det är dock för tidigt att säga om aktionerna kommer att resultera i nya regler och krav på säkerhet på flygplatserna.
– Det beror på hur detta har gått till, vilket vi måste titta på. Är det så att man har gått ombord med ett boardingkort i syfte att obstruera så är inte det jättelätt att förutse, säger Gunnar Ljungberg.
Peter Larsson, vd för Sveriges regionala flygplatser säger i SVT:s Morgonstudion att det är svårt att skydda sig från alla typer av civila aktioner. Flera av aktivisterna kom in via säkerhetskontrollen.
– Ingen av de här personerna hade vapen på sig, men de som avvikit och sprungit in på plattan har tagit sig in olagligt. De regler vi har i dag bygger mycket på det som skett i historien, framförallt 11 september. Det är bökigare i dag att ta sig igenom en säkerhetskontroll, säger Larsson.
Transportstyrelsen kommer att få in incidentrapporter kring händelserna de närmaste dagarna.
– Vi avvaktar dem. Men om en sådan här företeelse ökar så behöver man riskvärdera det och sen medvetandegöra och jobba för att förhindra att sådant här kan inträffa igen, naturligtvis. säger Gunnar Ljunggren, sjö- och fartygsdirektör på Transportmyndigheten.