Emma Hernell, vice vd på HUI research förklarar i Morgonstudion varför stormköket blir årets julklapp. Foto: Henrik Holmberg, TT / SVT Morgonstudion

Årets julklapp: Stormköket

Uppdaterad
Publicerad

Årets julklapp är en klassiker för alla som gillar att vara ute i skog och mark. En klapp som ligger i tiden just i år då utomhus har blivit svenskarnas nya vardagsrum.

Det är verkligen ingen nymodighet som får utmärkelsen årets julklapp år 2020, utan det gamla välkända stormköket.

Utnämningen från HUI Research är gjord med tanke på hur våra liv förändrats sedan coronapandemin drabbade Sverige och världen. Svenskarna har börjat umgås mer utomhus, både hemma och ute i naturen.

– 2020 har ju verkligen varit ett år då vi har förändrat våra beteenden i hur vi träffas och vi har vistats alltmer ute i naturen för att kunna träffa våra nära och kära, säger Sophie Nilsonne, analytiker vid HUI som utsett årets julklapp varje år sedan 1988.

Emma Hernell, vice vd HUI, säger i SVT:s Morgonstudion att klappen ska spegla våra konsumtionsvanor.

– Vi svenskar har sökt oss till naturen i de här svåra tiderna, säger hon.

Nyväckt intresse

Det finns flera kriterier som årets julklapp ska möta. Bland annat ska den vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse under året och gärna representera den tid vi lever i. I år är det pandemin och den ökade friluftstrenden som HUI tagit fasta på.

– Vi har en stark kultur av att träffas över måltider och den kvarstår ju även i en osäker tid av pandemi. Vi har fått hitta nya sätt att träffas över en fika eller middag, säger Sophie Nilsonne.

Svemester

Under året har många svenskar semestrat i Sverige, så kallad svemester, vilket har visat sig i besöksrekord på bland annat många vandringsleder. Dessutom sålde friluftsutrustning som smör i solsken i somras. Men alla har inte ägnat sig åt stora friluftsäventyr. Många har även gjort fler besök i lokala parker och grönområden än vanligt, och utomhusaktiviteterna väntas fortsätta i vinter.

HUI vill inte att utnämningen av årets julklapp ska ses som en uppmaning att alla ska köpa just den produkten, utan snarare som en trendspaning.

– Vi försöker absolut inte att driva konsumtionen eller samhället i någon viss riktning, utan det är en reflexion av hur samhället ser ut, säger Sophie Nilsonne.

– Det finns ganska mycket innovationer runt om kring stormköket, vi kommer minnas det här året när man ser på det i framtiden, säger Emma Hernell.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Årets julklapp” har delats ut av Handelns utredningsinstitut sedan 1988 och ska spegla svenskarnas aktuella eller framtida konsumentbeteenden. Foto: CreativeCommons/SVT

Fakta: Årets julklapp sedan 1988

1988 Bakmaskin

1989 Videokamera

1990 Wokpanna

1991 Cd-spelare

1992 Tv-spel

1993 En doft (parfym)

1994 Mobiltelefon

1995 Cd-skiva

1996 Internetpaket

1997 Elektroniskt husdjur

1998 Datorspel

1999 Bok

2000 Dvd-spelare

2001 Verktyg

2002 Kokbok

2003 Mössa

2004 Platt-tv

2005 Pokerset

2006 Ljudbok

2007 GPS-mottagare

2008 En upplevelse

2009 Spikmatta

2010 Surfplatta

2011 Färdigpackad matkasse

2012 Hörlurar

2013 Råsaftcentrifug

2014 Träningsarmband

2015 Robotdammsugare

2016 VR-glasögon

2017 Elcykel

2018 Återvunnet plagg

2019 Mobillåda

2020 Stormköket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.