SVT:s konsumentredaktion Plus granskar just nu det svenska parkeringssystemet. Många av de tips som redaktionen tagit emot handlar om saker som tipsarna själva ser som mänskliga fel hos den som parkerat.
Plusredaktionen har bland annat berättat Lena Andersson Strands historia. Hon betalade för sig i en biljettlös automat vid Mälarsjukhuset i Eskilstuna, men råkade knappa i bokstaven O istället för den sista nollan i registreringsnumret.
Men trots att hon bestred boten och tyckte sig kunna visa att hon betalat för sig och försökt göra rätt så ville inte parkeringsbolaget riva boten. Lena anmälde då händelsen till ARN.
“Inte uppenbart oskäligt”
Lenas fall är ännu inte avgjort, men ARN har fattat ett beslut i ett till stora delar identiskt fall. En annan bilist knappade också in ett O istället för en nolla, på en parkering vid samma sjukhus. Enligt ARN var det “beklagligt” men “inte uppenbart oskäligt” för parkeringsbolaget att utfärda en bot.
Enligt svensk rättspraxis har den enskilda bilisten ett långtgående ansvar att se till att hen kan bevisa att parkeringen är betald. Det kan jämföras med Danmark, där domstolarna har gjort en motsatt tolkning.
“Det ska vara lätt att göra rätt”
Christine Fransholm, konsumentvägledare i Eskilstuna, är kritisk till beslutet eftersom bilisten har försökt göra rätt men har inte fått någon indikation på att så inte är fallet förrän han fått kontrollavgiften.
– Det måste vara möjligt för bilisten att säkerställa att man har gjort rätt och att det används ett system som är byggt så att det minimerar risken att kunna göra fel, säger hon.
– Omständigheterna bör öppna upp för en friare och mer modern tolkning av lagen som möter upp de nya sätten att betala på och som då är konsumentvänligare. Det ska vara lätt att göra rätt.
Automaterna ses över
Efter Plus granskning av situationen vid bland annat Mälarsjukhuset har Region Sörmland sagt att parkeringsautomaterna ska ses över och programmeras mer användarvänligt.
I kommande publiceringar (den 16 april) genomlyser Plusredaktionen hela det svenska parkeringssystemet.
”Parkeringsböter”
Egentligen är det bara i folkmun som det kallas parkeringsböter. De gula remsorna i vindrutan kan vara av två typer:
- Parkeringsanmärkning – utfärdas på gatumark, framför allt för att parkerade bilar inte ska störa trafiken. 2018 utfärdades 1,6 miljoner parkeringsanmärkningar i Sverige.
- Kontrollavgift – utfärdas på tomtmark, till exempel bostadsparkeringar och parkeringshus. Senast en uppskattning av antalet kontrollavgifter i Sverige gjordes var 2005. Då var antalet 1,1 miljoner, vilket kan jämföras med antalet parkeringsanmärkningar som samma år också var 1,1 miljoner.
Källor: Transportstyrelsen & Parkeringsutredningen (N2004:21/SOU 2006:109)