Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Ellinor Sirén driver bloggen och Instagramkontot Ekotipset, där hon bland annat visar hur bra ättika fungerar som städmedel. Foto: Christopher Gimling Shaftoe/SVT

Husmorstipsen som får hela Sverige att storstäda

Uppdaterad
Publicerad

Ättika och bikarbonat. Det enda du behöver för att djuprengöra alltifrån fönster till altandäcket. I alla fall om man ska lita på följarna på Ellinor Siréns städfokuserade Instagram. Även Hemköps statistik bekräftar den nya städtrenden: sedan mars har försäljningen av bikarbonat och ättika ökat med upp till 50 respektive 40 procent.

Coronakarantän, hemmajobb och permission – sedan pandemin bröt ut i början av året har många letat efter saker att sysselsätta sig med. En sådan sak ser ut att vara städning.

Ellinor Sirén driver Instagramkontot Ekotipset sedan snart fem år. Följarna har ökat successivt, men när pandemin bröt ut hände något.

– Det har varit en enorm ökning. Jag har fått 142 000 nya följare och det bara fortsätter.

På kontot delar hon klassiska och utvecklade husmorstips, och sådant hon själv kommit på och använder sig av. Följarna är engagerade och delar ofta med sig av sina före- och efterbilder.

”Mirakelmedlet”

Ett av hennes mest uppskattade tips är den så kallade “fönsterputsen” på tre ingredienser: vatten, ättika och några droppar diskmedel.

– Det började som en fönsterputs men går nu snarare under namnet “mirakelmedlet”. Det är egentligen mina följare som har provat den på fler och fler områden och det har funkat så sjukt bra. Alltifrån bilfälgar till gravstenar, altaner och trädgårdsmöbler – verkligen allt.

Ett annat tips är bikarbonatpastan, helt enkelt bikarbonat och vatten, som löser upp ingrodd ugnssmuts och gör svartmögliga kakelfogar vita.

Tydlig trend

Maricka Allensten, presskommunikatör på Hemköp, ser en tydlig trend i försäljningen av ättika och bikarbonat sedan mars.

- Vi såg en ökning redan i januari med 15 procent jämfört med förra året, men i mars tog det fart med 50 procent för bikarbonat och 40 procent för ättika.

Trenden har fortsatt både under april, maj och juni.

– Det beror nog på att vi har kunder som är trendkänsliga men som också har ett hållbarhetsintresse, säger Maricka Allensten.

Även Willys ser en ökning i försäljningen av varorna i juni.

– Ungefär 30 procent både på bikarbonat och ättika i hela landet, säger presskommunikatören Johanna Eurén.

Ellinor Siréns recept på ”Mirakelmedlet”:

4 dl vatten 

1 dl ättika (24%) 

ca 5 droppar miljömärkt diskmedel

eller

3 dl vatten

2 dl ättikssprit (12%)

ca 5 droppar miljömärkt diskmedel

Försäljning av bikarbonat och ättika

Bikarbonat:

Jan: +12 % jfr fg år

Feb: +15% jfr fg år

Mars: +50 % jfr fg år

April: +43% jfr fg år

Maj: +43 % jfr fg år

Juni: +19% jfr fg år

Ättika:

Jan: +18% jfr fg år

Feb: +19% jfr fg år

Mars: +40% jfr fg år

April: +21% jfr fg år

Maj: +34% jfr fg år

Juni: +39% jfr fg år

Källa: Hemköp

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.