Röster har höjts om att livsmedelsbutikerna sätter överpris i Sverige jämfört med andra europeiska länder, och finansministern har kallat matjättarna till möte för att “sätta press på livsmedelsbranschen”.
– Det är ju rekordutdelningar i handeln, säger debattören Daniel Suhonen i Sverige möts.
– Om löntagare ska få enormt ökade kostnader men inte få löneökningar, då måste väl en Ica- eller Coophandlare kunna tänka likadant?
”Inga belägg för smyghöjningar”
Men Karin Brynell, vd för branschorganisationen Svensk dagligvaruhandel, menar att det inte finns några belägg för smyghöjningar av livsmedelspriser.
– Vi tycker faktiskt att debatten är skev, att insinuera sådana saker. Producentpriserna har gått upp mer än konsumentpriserna.
Konkurrensverket meddelade i slutet av februari att man ska utreda om konsumenter faktiskt betalar för mycket för maten på grund av för svag konkurrens mellan livsmedelskedjorna. Något som branschorganisationen välkomnar.
Se hela debatten om matpriskrisen i Sverige möts på SVT Play.
Prisökning för livsmedel 2022
Sverige: 18,6 procent
Finland: 16 procent
Danmark: 14,9 procent
Norge: 11,5 procent
Island: 10,1 procent
Källa: EU: statistikbyrå Eurostat, från december 2022.
Livsmedel som ökat mycket i pris sedan januari 2022:
Purjolök: 81 procent dyrare
Honungsmelon: 54 procent dyrare
Smör: 41 procent dyrare
Småcitrus: 39 procent dyrare
Mjölk: 38 procent dyrare
Mat-, stek- och grilloljor: 36 procent dyrare
Gräddfil, creme fraiche: 35 procent dyrare
Grädde: 35 procent dyrare
Kaffe: 33 procent dyrare
Hårdost: 30 procent dyrare
Färska champinjoner: 30 procent dyrare
Ägg: 30 procent dyrare
Paprika: 28 procent dyrare
Pasta: 26 procent dyrare
Källa: SC/TT