Enligt Anas Khalifa är salafismen en livskraftig rörelse med flera populära predikanter som påverkar många muslimer i Sverige, direkt eller indirekt.
– Jag skulle säga att den påverkar mest. Jag har ingen statistik på det men jag har levt i den här sfären en väldigt lång tid. De mest karismatiska, charmiga, duktiga, men kanske inte de mest kunniga – det är salafisterna, säger han.
– De finns överallt online, de har hundratusentals följare. Jag är nog den enda som inte är salafist som har 60-70 tusen följare.
Attraherar unga
Anas Khalifa säger att hans unga, svenska följare taggat in radikala predikanter i hans flöden i sociala medier när han framfört liberala idéer, sådana om tolerans och mänskliga rättigheter.
– Det är vanliga ungdomar som är födda och uppvuxna i Sverige, säger han.
Enligt Anas Khalifa finns salafister och deras idéer i alla moskéer i Sverige.
– Jag har rest från Boden till Ystad, föreläst i föreningar och moskéer i flera år, och jag har alltid hittat någon som är salafist där.
Enligt honom påverkar dessa personer andra besökare negativt.
– En del tycker det är en extrem huvudvärk att träffa sådana människor i moskén. Det är mycket fördömanden, mycket att det här är fel och det här är rätt, om att så ska du leva.
Det är dock inte bara i moskén som salafisterna gör sig påminda för andra muslimer.
– De går runt och är någon slags harampolis, pekar finger, säger Anas Khalifa.
”Blod på mina händer”
Ett stort antal personer har rest till Mellanöstern från Sverige för att ansluta sig till bland annat terrorgruppen IS. Ana Khalifa påstår sig ha varit i kontakt med varenda en i egenskap av predikant.
Han var länge en ingång för unga som ville resa ner för att strida. Han ville att de skulle offra sina liv som martyrer.
– Jag har blod på mina händer, det är så jag känner. Det är något jag lever med varje dag och använder som bränsle för min gottgörelse, säger Anas Khalifa.
Det här är salafism
Salafism används framför allt för att beskriva en puritansk och socialt konservativ strömning inom sunnitisk islam med rötter i den i Saudiarabien dominerande wahhabismen.
I likhet med wahhabbismen utmärks den puritanska salafismen av ett strikt krav på monoteism och ett avvisande av vad man uppfattar som ”innovationer” i teologiska frågor och rituell praxis. I högre grad än vad som är fallet inom sunnitisk islam i allmänhet präglas salafismen också av fientlighet gentemot shiitisk islam, uppfattad som en kättersk lära.
Den ideologi som företräds av terrorgruppen al-Qaida brukar kallas för salafijihadism eller jihadsalafism. Salafister är dock inte per definition militanta jihadister. Det finns meningsmotsättningar mellan olika grenar gällande frågan om hur och med vilka medel sharia, den islamiska lagen, ska implementeras och under vilka omständigheter jihad, i den bokstavliga betydelsen ’heligt krig’, är legitimt.
Källa: Nationalencyklopedin