Kraftig ökning av telefonbedrägerier: ”Skräck i bröstet”

Uppdaterad
Publicerad

Telefonbedrägerier har ökat kraftigt under 2022. Bara i juni månad har antalet tredubblats från samma tid förra året.

Inger Torstensson fick två av sina bankkonton länsade av en bedragare. Hon har inget hopp om att få pengarna tillbaka.

– Nej, det har jag inte. Det har grusats, säger hon till SVT.

Inger Torstensson var på väg hem när telefonen ringde. En vänlig man som påstod sig vara från Klarna sa att Inger hade en obetald räkning på 11 000 kronor. När hon nekade till det sa mannen att räkningen kunde bero på att kontot blivit kapat men att han kunde koppla henne till banken direkt för att ordna upp det.

Samtalet kopplades vidare till en man som sa att han jobbade på Nordea, och att han behövde hennes bankdosa för att spärra konton.

Hon gjorde som han sa. En stund senare var två av Inger Torstenssons konton tömda.

– Det var en skräck i bröstet, jag trodde de hade hjälpt mig, så är allt helt borta.

”Bedragarna anpassar sin verksamhet”

Enligt ny statistik från polisen så har telefonbedrägerierna i landet dubblerats jämfört med första halvåret 2021. Bara i juni månad är antalet anmälda brott av det här slaget tre gånger fler än året innan. I juni 2021 anmäldes 580 telefonbedrägerier, vilket går att jämföra med 1 801 anmälningar i juni i år.

Brottsvinsterna beräknades i juni 2022 uppgå till drygt 53,5 miljoner kronor. För ett år sedan låg de på nära 18,7 miljoner kronor.

Lotta Mauritzson, samordnare på nationellt bedrägericentrum hos polisen, säger att de inte vet varför ökningen skett just nu. Men hon är orolig över utvecklingen då pengarna går rakt in i kriminell verksamhet.

– Bedragarna anpassar sin verksamhet efter rådande omständigheter. Täpper vi till på ett ställe så använder de ett annat, säger hon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.