Daniel Larsson berättar:
”Jag köpte en bil på en stor bilfirma i Umeå. Efter en månad gick högtryckspumpen sönder och de tyckte att det inte var deras bekymmer, men jag kunde få en tank bränsle som plåster på såren. Fick bråka i en månad innan det ordnade sig.”
Yvonne Roos känner igen sig i problemet:
”Vi med. Bolaget slog i från sig med armar och klor att det var inte deras fel att motorn rasade och sa att de hade inget ansvar för detta.”
”Ramen rasade ihop”
Ali Alshibil hamnade också i trubbel:
”Jag köpte en bil utav en privatperson och redan en dag efter köpet så rasade ramen ihop, han hade tydligen svetsat ihop bilen efter den varit krockad. Det var dessutom min första bil, så ja... jag fick aldrig njuta så mycket!
Lyckligtvis så har jag en familj som hjälper mig vid detta tillfälle. Men jag tänker per automatik på människor som har det sämre än mig, hur ska de klara sig?”
Även Amanda Persson har upplevt något liknande:
”Jag köpte en bil tre timmar hemifrån och motorn rasade halvvägs hem. Dock köpte jag bilen av en privatperson och inte av en bilhandlare.”
”Däcken var sopslut”
Daniel Sandberg jobbar på en däckfirma:
”Jag hjälpte en kund som nyligen hade köpt en bil. Bilen kom på bärgare på grund av punktering. När detta hände hade de ägt bilen i en vecka eller två om jag kommer ihåg rätt. Alla fyra däcken var sopslut och vi blev ombedda av kunden att ringa säljaren som opartisk i ärendet.
Jag ringde bilaffären och märkte direkt att detta inte var någon direkt schysst bilhandlare. Han skyllde ifrån sig och ville absolut inte vara hjälpsam på något vis.”
Cristian Lundin:
”Jag köpte en bil av en handlare i Sundsvall och blev riktigt blåst. Jag googlade och såg att andra råkat ut för samma sak. Han har varit anmäld till ARN flera gånger.”
”Synd för dig”
Nils Strandman stod på sig:
”Jo förra sommaren köpte jag en bil av en handlare i Luleå. Innan jag passerade Skellefteå stannade bilen längs E4an. Jag ringde flera gånger till handlaren som till siste svarade att det var synd för mig att bilen stannade.
Jag beslöt att ta bärgaren till Skellefteå till en verkstad som kollade upp bilen dagen därpå. Inledningsvis behövdes 11 000 kronor för reparation. En massa strul och otrevliga telefonsamtal hölls mellan handlare och mig. Efter två skriftliga reklamationer till bilhandlaren började de dock ta ansvar.”
Har du eller någon du känner drabbats av något liknande? Tipsa Plusredaktionens reporter och hjälp oss kartlägga Sveriges bilbluffare!