Efter flera års förhandlingar om kollektivavtal med den amerikanska biljätten Tesla gick IF Metall nyligen ut i strejk. Strejken utvidgades fredagen den 3 november, då allt arbete med Teslabilar sattes i blockad på 17 allmänna verkstäder i hela landet.
LO-facket Transport har i sin tur varslat om sympatiåtgärder, i form av blockad mot all lastning och lossning av Teslabilar i fyra hamnar; Copenhagen Malmö Port i Malmö, Södertälje Hamn, Logent Ports & Terminal i Göteborg och Trelleborg Hamn.
Blockaden träder i kraft klockan 12 på tisdagen, om kollektivavtal inte har tecknats innan dess.
”Hanterat det i hamnarna”
Frågan är dock vilken effekt en hamnblockad får. Tesla uppges nämligen ha ställt om sina biltransporter till Sverige för att möta hotet.
– De har redan hanterat det i hamnarna, i pålastningshamnen, säger Måns Frostell, vd för Södertälje hamn.
I hamnen brukar det vanligtvis komma ett fartyg i veckan med Teslabilar. I nuläget väntas inga transporter alls med bilmärket, enligt Frostell.
Även i Malmö och Trelleborg är läget detsamma.
– Med hänsyn till situationen kommer det inte att komma några nya från och med i morgon om man inte lyckas komma överens i förhandlingarna, säger Trelleborgs hamns vd Jörgen Nilsson.
Samtalen fortsätter
Transport har inte några uppgifter om hur Tesla agerar eller får in sina bilar i landet. Men enligt facket har blockaden fått effekt även om det inte kommer några bilar till de aktuella hamnarna. Det blir krångligare för företaget, menar Elin Lörnbo, pressansvarig på Transport.
Förhandlingarna mellan IF Metall och Tesla fortsatte på måndagen, men gav inget enligt IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä.
– Det är tydliga med oss, det blir inget avtal, säger han.
Hur många som faktiskt strejkar är fortsatt höljt i dunkel.
SVT Nyheter söker Tesla Sverige för en kommentar.