För att avtalet formellt ska träda i kraft måste medlemmarna i de fyra pilotföreningarna i Sverige, Norge och Danmark godkänna avtalet i en omröstning.
– Det innebär att hela avtalet blir utlagt så att medlemmarna själva kan avgöra om de vill ha det eller inte, säger Jan Levi Skogvang, ordförande för den norska pilotföreningen Parat, till SVT.
Om majoriteten av medlemmarna röstar nej till avtalet, kan det hävas då?
– Ja, absolut, säger Skogvang, men tillägger att mycket ska till för att avtalet ska bli nedröstat.
– Det är tre länder och fyra föreningar som ska rösta så det är lite komplicerat. Vi har också vi en del regler som vi följer med avvägningar och procentsatser. Men om alla skulle rösta nej så blir det ett nej.
Det säger pilotföreningarna i Sverige och Danmark
“Piloterna har säkrat viktiga genombrott” skriver den svenska pilotföreningen i ett pressmeddelande om det nya avtalet. De skriver bland annat att de är glada att välkomna tillbaka pilotkollegor som sagts upp under pandemin efter avtalets bestämmelse om återanställning.
Det danska pilotförbundets ordförande Henrik Thyregod tror att de danska SAS-piloterna kommer att välkomna avtalet trots bestämmelser om sänkta löner.
– Jag tror att mina medlemmar vet vad vi håller på med här. SAS är i kris efter corona, säger han till DR.
Norska föreningen skeptisk till längre arbetsveckor
Norska pilotföreningens Parats ordförande Jan Levi Skogvang är nöjd med bestämmelsen ett gemensamt kollektivavtal men uppger att föreningen har vissa reservationer.
– Den individuella belastningen har blivit mycket större i avtalet. Det är ett avtal som absolut har en stor bismak. Vi har gått från 47,5 till 60 timmarsveckor vilket gör att det kommer blir mer slitsamt och längre dagar.
Pilotföreningarna i SAS Pilot Group
I Sverige, Norge och Danmark finns det fyra pilotföreningar som är knutna till SAS.
Sverige: Svensk Pilotförening, SPF
Norge: Norsk Flygerforbund och Norsk Pilotforbund Parat
Danmark: Dansk Pilotforening