Prisjakt har i sin undersökning tittat på tio starka företag inom e-handel, och av dem var det endast tre stycken som följde lagen korrekt. Syftet med lagen är att kunden ska ha tillgång till korrekt prisinformation och därmed kunna fatta ett informerat köpbeslut.
– Men trots att lagändringen ska underlätta för konsumenten, så har det snarare blivit rörigare, säger Oscar Hagman, konsumentanalytiker på Prisjakt.
Dessutom höjer flera butiker priserna mer än 30 dagar före rean, och undgår på så vis kravet att redovisa det lägsta priset varan haft. Som exempel kan en produkt kosta 500 kronor, för att strax före 30-dagarperioden höjas till 1 500 kr. När produkten sen säljs under en rea på 50 procent kostar den 750 kronor, alltså mer än ursprungspriset månaden före.
En fördubbling
Enligt Prisjakt steg 38 procent av alla varor i pris under oktober. Jämfört med två år tidigare är det en fördubbling. Oscar Hagman säger i SVT:s Morgonstudion att inflationen har ett visst finger med i spelet när det gäller prisökningarna, men det är inte hela bilden.
– Det är väldigt tydligt att man har börjat höja inför den här 30-dagarsperioden som rean ska räknas utifrån.
Konsumentverket positiva – men för tidigt att tala om effekterna
Sett till de många problem som funnits med bluffreor är Konsumentverket positiva till lagändringen.
Enligt Gustaf Danielsson, jurist på Konsumentverket, är det däremot för tidigt att uttala sig om effekten av de nya konsumentreglerna, eftersom Black Friday är den första stora rean sen lagen infördes.
– Om det är så att 7 av 10 inte följer den nya lagen så är det så klart väldigt bekymmersamt, säger han i SVT:s Morgonstudion.
Gustaf Danielsson säger att den som handlar under rean ska vara vaksam, och uppmanar även konsumenter att anmäla företag som bluff-rear till Konsumentverket så att de kan utreda det.
Prishöjningar inför reaperioden Black friday/black week:
Oktober 2022: 38% av varor gick upp i pris
Oktober 2021: 22% av varor gick upp i pris
Oktober 2020: 19% av varor gick upp i pris
Källa: Prisjakt