– Det inte ovanligt att man får undantag för att flyga hem resenärer, nu har pilotfacket valt att inte göra så den här gången, säger Fredrik Henriksson som är presschef på SAS.
Apollo har över 7.000 resenärer som sitter fast i Sverige och på semesterorter i Europa. I förra veckan hämtade SAS hem två plan från Grekland, via inhyrda piloter. Dessa tog endast hem en bråkdel av de som sitter fast.
SAS kommunikationsdirektör Karin Nyman säger att de inte har möjlighet att hämta hem fler. Anledningen ska vara regelverk som ställer till det.
Påverkar inte SAS
– Det stora problemet är att tusentals personer, inte bara apollos kunder, har sparat i flera månader, tagit med sig barnen och meckat med arbetstider och nu sitter folk i ett vänteläge, säger Ann-Sofie Olsson som är pressansvarig på Apollo.
Stefan Chatzopoulos är pressansvarig på charterbolagen Airtours, som desperat försöker få hem sina kunder. Han skickade i lördags ut ett öppet brev till Pilotfacket och SAS där han vädjar om att man ska undanta charterflyg från strejken – för resenärernas skull.
– Piloterna vill ju slå mot SAS, men det här påverkar inte ens dem ekonomiskt särskilt mycket, säger han.
När kunderna väl kommer hem är det resebolagen som får stå för den största delen av ersättningskostnaderna efter strejken, menar Stefan Chatzopoulos.
– Vi har diskuterat frågan med SAS men har inte kommit överens om att göra ett undantag, säger Martin Lindgren, ordförande i Svensk Pilotförening.
Vissa har tagit saken i egna händer
Samtidigt på den grekiska ön Karpathos jobbar Louise Jönsson som reseledare. Hon har 109 gäster på ön, vissa som bokat både flyg och hotell, andra bara flyg.
– Några har valt att åka hem på egen hand, jag hade senast en i dag som åkte via Köpenhamn för att ta sig hem, säger Louise.
Läget är lugnt
Apollo och Airtours ger en bild av stämningen i semesterorterna som desperat och otålig. Louise ger en annan bild av läget.
– Stämningen är ganska bra med tanke på omständigheterna, folk börjar bli lite trötta på att inte få komma hem, säger hon.
Det mest problematiska är de gäster som har mediciner som börjar ta slut. Louise har uppmanat de 5-6 gäster som berörs att uppsöka lokala apotek eller vårdcentraler.
– Det blir väldigt stor press på mig som reseledare, psykiskt också, men jag mår ganska bra. Om det fortsätter fler dagar så kommer jag nog inte vara lika glad längre, säger hon.