När en person vill få rådgivning via 1177 Vårdguiden per telefon, kopplas samtalen antingen till vårdregionens egna anställda sjuksköterskor, vilket sker i de flesta vårdregioner, eller så kopplas man till de företag som är entreprenörer åt de sjukvårdsregioner som låter sådana ta hand om rådgivningen.
Ansvar över samtalen som ska ha legat tillgängliga på nätet har vårdentrepenören och underleverantören Medhelp. De har ett avtal med vårdregionerna Stockholm, Södermanland och Värmland och tar emot alla deras samtal till 1177, enligt Computer Sweden.
– Vad som gäller nu är att vårdgivaren måste anmäla det här till tillsynsmyndigheten Datainspektionen, vilket man gjort i dag. Datainspektionens synpunkter kommer bli väldigt viktiga i detta, liksom den åtgärdsplan man kommer leverera, säger Johan Bratt, chefläkare för region Stockholm som är en av de tre drabbade vårdregionerna, till SVT Nyheter.
– Sen får vi ta ställning till hur vi hanterar det utifrån avtalet.
Oklart om framtida upphandling
Om vårdregion Stockholm kommer fortsätta sitt avtal med underleverantören Medhelp är i nuläget oklart.
– Vi får återkomma i den frågan. Det måste göras en utredning och åtgärdsanalys, säger Bratt.
Varför inte redan nu? Räcker det inte med miljontals samtal ute på nätet för att tappa förtroendet för företaget?
– Det här behöver ske väldigt skyndsamt, men låt oss vänta några dagar för att få en klarare bild.
2,7 miljoner samtal inspelade tillgängliga
Computer Sweden avslöjade på måndagseftermiddagen att 2,7 miljoner inspelade samtal låg öppet på nätet, tillgängliga för allmänheten.
Sammanlagt ska det röra sig om 170 000 timmar av känsliga samtal som legat tillgängliga som ljudfiler på en oskyddad webbserver.