Corona-bluffarna i sociala medier – ”Utmaning att ta bort”

Uppdaterad
Publicerad

Bada bastu eller blåsa en hårfön i näsan för att döda viruset. Bluffarna om corona frodas i sociala medier. Facebook och Google har ökat insatsen att städa bland lögnerna, men erkänner att det är svårt att hinna med.

Lika snabbt som viruset sprids falska fakta om det. EU-stödda tjänsten EUvsDisinfo samlar konspiratoriska artiklar, publicerade främst av ryska intressen. Som att Lettland ligger bakom viruset eller att det är ett biologiskt vapen för att göra människor ofruktbara. Desinformation sprids i sådan takt att WHO varnar för att vi parallellt med pandemin måste hantera en ”infodemi” av sällan skådat slag.

”Finns direkt farliga råd som sprids”

Cristina Tardáguila, som leder arbetet vid det internationella faktagranskningsnätverket IFCN, säger att vanligaste falska fakta om corona handlar om felaktiga förebyggande åtgärder och kurer mot covid-19.

Coronapandemin

– Dricka varmt vatten, eller att ta extra C-vitamin eller äta vitlök skulle vara nog, är bluffar som återkommer hela tiden. Men det finns också direkt farliga råd som sprids, som att dricka ren sprit. 44 iranier dog nyligen av alkoholförgiftning efter att de läst det.

Sociala medier-jättar prioriterar corona

Facebook och Google har styrt om sina resurser för innehållsgranskning till att prioritera att ta bort Corona-fejks.

– Saker vi sett, som uppmaningar till att dricka olika saker som är skadligt eller information om att inte söka vård, det får absolut inte förekomma, säger Facebooks Sverigechef Sam Rihani.

– Senaste dagarna har vi tagit ned tusentals videos som handlar om corona, enligt Joakim Larsson, kommunikationschef i Sverige för Google, som äger Youtube.

”Folk är rädda, och när vi är rädda tar reptilhjärnan över”

Men där finns ändå sådant som en video om hur man kan döda viruset med bastubad eller genom att blåsa en hårfön i svalget.

– Vi har en kombination av mänsklig granskning och artificiell intelligens för att flagga den här typen av material. Men det kommer vara en utmaning under de kommande veckorna att se till att den här typen av material inte ska finnas på Youtube, svarar Joakim Larsson.

Framtidsforskaren Amy Webb på Future Today Institute, som bevakar trender inom techbranschen, konstaterar att dessa tider är julafton för virala bluffar.

– Folk är rädda, och när vi är rädda tar reptilhjärnan över. Vi börjar tro på saker som vi i ett mer rationellt tillstånd inte skulle lyssna på.

(Efter intervjun med SVT har Youtube tagit bort ”bastu mot corona”-videon)

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Coronapandemin

Mer i ämnet