”Det här kan bli farligt. Om du gillar att dricka så kommer det här knepet göra det enklare att dricka mer”, säger Tiktok-användaren i klippet som var först med att dela tipset för cirka en månad sen. Sedan dess har det setts över tre miljoner gånger och lett till otaliga andra videos där fler användare testar huruvida ”knepet” funkar eller inte.
Enligt Alex Falck, från marknadsföringsbyrån Creed som bevakar trender på sociala medier, är en stor del av materialet på Tiktok just ”life hacks”.
– Kreatörer vill ju alltid bli virala, och så fort det finns en ny spinn på ett ”life hack” så ser de sin chans att få exponering i flödet för att få upp sitt följarantal. Andra kreatörer ser i sin tur sina chanser att dyka upp i flödet i samband med att en viss trend eller utmaning trendar genom att haka på och testa själva, säger Alex Falck.
Men att tipset uppmuntrar till alkoholkonsumtion ser han däremot som oroväckande.
– Det mesta på Tiktok är ju barnvänligt material men när äldre kreatörer delar med sig av vissa hacks så tänker de inte på att det mestadels är barn och unga som exponeras för riskfyllda och potentiellt farliga tips, säger han.
”En ganska dålig idé”
Enligt Ulf Ellervik, professor i bioorganisk kemi vid Lunds universitet, visar trenden inte någonting annat att än hur man späder ut alkohol. I detta fall, med ingredienser som inte heller smakar så värst gott.
– I min värld låter det här ganska märkligt. För att summera: Det smakar äckligt och man blir gasig i magen, så en ganska dålig idé, säger Ulf Ellervik.
Se videon för att höra kemisten om varför trenden floppar.