I satsningen #dinröst har SVT:s tittare har kunnat dela med sig under av tankar och upplevelser av den svenska vården, skolan, jobben och trygghet.
Vad är #dinröst?
– Genom #dinröst vill SVT Nyheter lyfta våra användares erfarenheter och åsikter i de olika valfrågorna och föra in dem i vår journalistik. Vi publicerar våra användares videos online i #dinröst-galleriet, och tar dem vidare till politikerna i våra nyhetsprogram och valdebatter, säger Karin Ekman, chef för sociala kanaler på SVT Nyheter och ansvarig för #dinröst.
Varför använder sig SVT av det här formatet?
– Vi har stor erfarenhet av att jobba i dialog med publiken. Nu fokuserar vi på rörliga bilder i det arbetet. Video är ett naturligt sätt att kommunicera för många av våra användare – och för oss som teveföretag. Vi vill också härbärgera vårt användargenererade material hos oss själva, och styra vår publik dit. #dinröst-galleriet är ett sådant exempel.
Vad vill ni tillföra rapporteringen genom #dinröst?
– De senaste fyra åren har SVT Nyheter arbetat i dialog med publiken på olika sätt. Vi vet att vår journalistik blir bättre om vi samarbetar med våra användare. #dinröst ger oss en möjlighet att lyfta många olika perspektiv och röster i de stora valfrågorna – i ögonhöjd och tillsammans med dem de berör.
Varför fokusera på just vård, skola, jobb och brott och straff?
- Vi har faktiskt också fokuserat på bland annat integration, som en del i vår satsning kring jobben. Och vi kommer att jobba i dialog med fler ämnen innan valet är över. Våra huvudämnen speglar vad vår publik upplever som allra viktigast när de ska rösta, vilket bekräftas av en rad olika opinionsinstitut.
Hur har publikens respons varit?
– Oerhört stor, på ett fantastiskt sätt! SVT Nyheters dialogreportrar har mottagit mer än tusen mejl med material från våra användare, och vi har kunnat publicera flera hundra användarvideos i #dinröst-galleriet. Det är röster som speglar hela Sverige, och många av dem vars erfarenheter eller åsikter sällan syns i nyhetsflödet.
Hur tas det här vidare? Kommer tittarna få svar på sina frågor?
– Vi lyfter kontinuerligt ett urval av användarnas videor i våra tv-program och valdebatter. Flera av dem har lyfts i Aktuellt, Rapport, Morgonstudion och Agenda. Ju närmre valet vi kommer, desto fler kommer att synas och höras.