Emma Woxlin är en av de unga svenska företagare som söker kunder på den globala marknaden på Hannovermässan. Foto: Privat

De driver de innovativa techbolagen som vill ut i världen

Publicerad

Hannovermässan är världens ledande industrimässa där många unga svenska företagare ser sin chans att nå ut med sina idéer och innovationer. Shahan Lilja och Emma Woxlin leder startupföretag och vill ut i världen med sina affärsidéer.

Shahan Lilja lämnade sitt jobb på ett Silicon Valley-företag i London för att starta ett eget bolag i Sverige för två år sedan. Där har man nu utvecklat mjukvara som ska förenkla -  och minska tiden för – teknisk support med hjälp av artificiell intelligens.

– Med hjälp av AI vill vi stärka människors förmåga att själva felsöka, vilket sparar tid och pengar för företagen. Via Hannovermässan hoppas vi kunna lansera vår tjänst utanför Norden, säger Shahan Lilja till SVT Nyheter.

Linköpingsföretaget har fått riskkapital för sin nya solcellsteknik med organiska solceller på plastfilm. Foto: Epishine

Emma Woxlin är en av grundarna av företaget Epishine som tillverkar innovativa solceller av tunn plast. Det tog 25 år av forskning vid Linköpings universitet innan man vågade satsa på kommersiell produktion.

– Det är ett återvinningsbart material i solcellerna som omvandlar ljuset från lampor till elektricitet. De går att använda i allt som i dag drivs med vanliga små batterier, säger marknadschefen Emma Woxlin, som är en av grundarna.

På mässan i Hannover talar man om den fjärde industrirevolutionen – ”Industri 4.0” – där industrin blir smartare och integreras med digitaliseringen.

Så här ser den första helt förarlösa lastbilen ut som fått tillstånd att testköras på allmän väg i Jönköping. Foto: Einride

Företaget Einride har utvecklat programvara för förarlösa och fjärrstyrda eldrivna lastbilar. Som SVT Nyheter tidigare berättat har fordonen fått tillstånd att provköras på allmän väg i Jönköping. Företaget har expanderat snabbt till ett 50-tal anställda.

– USA och Tyskland är viktiga marknader för oss. Men för att kunna utveckla tekniken behövs en snabb utbyggnad av 5G-nätet, och att man framtidsanpassar laddstationer för autonoma bussar och lastbilar, säger Nicholas Rundbom på Einride.

Företaget Chargestorm ser en enorm marknad i Tyskland för nya typer av snabba laddstationer. Siemens i Sverige utvecklar elvägar, där elhybriddrivna lastbilar körs med strömförande luftledningar.

Utanför Sandviken finns demonstrationsanläggningen för elvägar för tunga lastbilar. Foto: Siemens

Diskreta sensorer som kan känna av vattenläckage och temperaturen i en fastighet har utvecklats av företaget Sensative. Det Lundbaserade bolaget har 30 anställda och säljer redan i hela Europa och i USA.

– Vi positionerar oss också med digitala system för smarta städer, ett område där Sverige ligger långt framme. Det handlar om att bygga ihop olika digitala system till en enda teknisk infrastruktur i en kommun, säger Mats Pettersson, vd och grundare.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.