Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Måste vi chatta?”. Se när 75-åriga Christian Wegscheider söker vård digitalt för första gången. Leder testet till att han i fortsättningen kommer att vilja söka vård digitalt? I videon får du svaret. Foto: Per Leandersson

De förlorar på de onödiga besöken: ”Få tänker på följderna”

Uppdaterad
Publicerad

När allt fler söker vård digitalt för banala åkommor trängs de svårast sjuka undan, menar ansvariga på flera av landets vårdcentraler. I SVT:s enkät säger drygt 2 av 5 av de svarande vårdcentralerna att det har blivit svårare att prioritera de som egentligen behöver vården mest.

– Jag tror att få tänker på följdeffekterna, säger verksamhetschefen Gustaf Nälser.

Enligt svensk lag ska de med de svåraste sjukdomarna få vård först, men 42 procent av de 251 vårdcentraler som svarat på SVT:s enkät anser att de digitala patientbesöken har gjort det svårare att följa den principen.

Orsaken, menar flera, är unga och påstridiga patienter som frekvent söker vård digitalt för ”banala” åkommor. Inte sällan med krav på läkarbedömning.

”Dessa hänvisade vi bort tidigare, men när vi nu gör det så hotar de med att lista om sig och då förlorar vi listningsersättningen.”, skriver till exempel en.

Äldre trängs undan

I enkäten är det äldre och multisjuka som återkommande nämns som den grupp som trängs undan. En grupp som ofta har det största vårdbehovet men som sällan söker vård digitalt. Enligt en rapport från Internetstiftelsen hade till exempel nära 9 av 10 pensionärer inte använt en vårdapp 2022.

– Läkarna finns bara i en viss mängd och om de ska ta hand om allt som kommer in digitalt får inte ”Agda 82” samma möjlighet till vård, säger Gustaf Nälser, verksamhetschef på en vårdcentral i Sörmland.

Önskemålet: Tänk efter först

Flera i enkäten menar också att krav på snabb återkoppling påverkar möjligheten att prioritera efter behov. Såhär skriver exempelvis två:

”Vi lägger mer tid på de friska utifrån att det är ett krav att svara och bedöma inom vissa tidsramar, vilket innebär att de som efterfrågar vård går först.”

”Vi måste svara på alla ärenden som kommer in digitalt medan målet för telefon är att vi svarar på 85%. Ofta är det de sjukaste som bara använder sig av telefonen.”

Verksamhetschefen Gustaf Nälser önskar att fler, innan de söker vård, funderar på om problemet kan lösas på egen hand.

– Jag tror att få tänker på följdeffekterna, men det vore bra om fler ställer sig frågan: Är det rimligt att jag använder skattebetalarnas pengar och resurser för det här besväret? säger han.

Så gjorde vi undersökningen

I Sverige finns det drygt 1 200 vårdcentraler. Av dem har vi slumpmässigt valt ut 500 som vi skickat en enkät till. 

251 har svarat, vilket ger en svarsfrekvens på 50 procent.

På frågan “Upplever du att digitala vårdbesök har skapat en ökad efterfrågan av vård för lättare besvär?”, svarade 76 procent ”JA”. Av dem svarade 84 procent att de anser att det är ett problem.   

På frågan “Hur anser du att kontakt med läkare eller annan vårdpersonal via video eller chatt påverkar följsamheten av behovs- och solidaritetsprincipen inom primärvården?”, svarade 42 procent “negativt”.  19 procent svarade ”positivt” och 25 procent ”varken eller”.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.