I Instagrams meddelandefunktion berättar de två privatpersonerna bakom kontot att de tidigare bedrivit samma typ av opinionsbildning privat men tröttnade på att mötas av ignorans, blockningar och hatkommentarer. Sedan december 2018 har de drivit kontot Aningslösa influencers. Genom det ställer de frågan om personen som lagt ut semesterbilden reflekterat över utsläppen resan innebär.
– Målet är att få influencers att reflektera över hur deras flygresor påverkar klimatet samt hur de påverkar fler att flyga när de postar inlägg. Ett annat mål är att deras följare och uppdragsgivare skall få upp ögonen för hur stor klimatpåverkan influencers livsstil faktiskt innebär, skriver de.
”De största ignorerar oss helt”
På kontot delas storys på influencers och mängden koldioxid deras resor släppt ut, en lathund som uppmanar till att inte ta flyget och och tips till de som vill debattera. Till en början möttes de mest av blockeringar eller arga kommentarer.
– I takt med att vi har vuxit har fler försökt ha en mer professionell attityd till våra frågor. En vanlig reaktion har varit att skriva blogginlägg om hur förkastlig vårt tillvägagångssätt är, samtidigt som de inte berört frågan om när de skall börja flyga hållbart. De största ignorerar oss helt. En handfull influencers har tackat oss för att vi öppnat ögonen på dem.
I Morgonstudion fick teknikhistorikern Nina Wormbs kommentera den anonyma gruppens metoder att opinionsbilda runt frågan. Och hon menar att få till förändring genom att skambelägga är problematiskt.
– Det verkar som att det kan fungera ibland. Men generellt sätt så är det problematiskt att hänga ut folk, speciellt när man inte vet vilka resor som gjorts och varför, säger hon.
”Inte alla gillar vår typ av opinionsbildning”
En story består av en topplista över flera stora influencers som rest mycket under 2018 och hur mycket deras resor släppt ut. Några av de som förekommer på listan är Andreas Wijk, Angelicka Blick, Jonny Edlind och Janni Delér.
Hur ser ni på kritiken att ni hänger ut och skambelägger folk?
– Vi är medvetna om att alla inte gillar vår typ av opinionsbildning. Själva skambeläggningen ligger i betraktarens öga, vi presenterar oftast saklig information som faktiska CO2-utsläpp för den flygresa de gör. I de flesta fall ger vi också influencern tid på sig att svara innan vi lägger ut en story om deras resa.
SVT har sökt flera av de influencers som förekommer på kontot.