Emma heter egentligen någonting annat, men har bett om att få vara anonym av rädsla för de som styr den illegala trafikskoleverksamheten i staden.
LÄS MER: Många illegala trafikskolor i Södertälje
Hon har arbetat som trafiklärare i omkring tio år, men har fått skära ner på verksamheten de senaste åren. Nu säger hon att hon överväger att byta bana helt och hållet.
”Får färre elever”
– Vi har väldigt svårt att överleva. Man hade mer att göra förut, men det har trappats ner successivt med åren. Vi har fått färre elever, eftersom många väljer att köra med privata handledare, eller svarta trafiklärare, mot betalning.
Det är svårt att sätta en exakt siffra på hur omfattande den svarta trafikskoleverksamheten är i Södertälje, men Emma och hennes kollegor bland de andra lagliga, vita, trafikskolorna i staden, har en uppskattning.
LÄS MER: Svarta trafikskolor ett växande problem
”50 bilar om dagen”
– Det sker mer öppet nu än förut. På en dag är vi uppe i 50 bilar i Södertälje. Vi räknar olika bilar och återkommande bilar, säger hon.
Hur vet ni att de är svartåkare?
– För att det är samma personer som kör dagligen och flera timmar om dagen. Betalningarna sker öppet. Ibland ser man dem ge pengar till varandra på gatan eller säga att de ska swisha varandra.
”En del gråter”
Emma berättar att det hänt flera gånger att elever söker sig till hennes trafikskola efter att de misslyckats hos en svartkörare.
– En del klarar uppkörningen på första försöket, men väldigt många söker sig till lagliga trafikskolor först efter att de förlorat en massa pengar, tid och energi, och ändå inte fått någon utbildning. Jag vet vissa som har lagt ut upp till 80.000 kronor. De blir upprörda och ledsna. Vissa har lånat pengar och hållit på flera år och misslyckats gång på gång. En del gråter.
Många kör upp privat
Det blir allt vanligare att boka uppkörning privat istället för genom en trafikskola, någonting som brukar antas ha ett samband med svart trafikskoleverksamhet. I Södertälje kör så många som nio av tio upp som privatister, att jämföra med en andel i hela landet på 47 procent.Samtidigt klarar endast drygt 43 procent uppkörningen, vilket placerar Södertälje på en jumboplats i landet.
– Alla som kör upp privat gör att det är ont om uppkörningstider. Bokar du i dag får du tid först i november. Det är klart att det drabbar oss, säger Emma.
LÄS MER: Snart åtalas första trafikläraren
Kan skola om sig
Emma har nu gjort valet att sluta utbilda på personbil helt och hållet. Hon säger att hon inte orkar. Istället kommer hon att fokusera på motorcykel och lastbil. Kanske, säger hon, ska hon skola om sig helt och hållet.
– Man klarar inte av en vardag då det är ekonomisk press och man ser de här oseriösa aktörerna cirkulera hela dagarna. De har mer jobb än vad jag har, som har en trafikskola och betalar skatt. Det går inte att jobba under de premisserna.