Sociala medier-appen Tiktok är mycket populär bland svenska barn och unga – ungefär hälften av mellan- och högstadieelever använde den minst varje dag under 2021, enligt undersökningen ”Svenskarna och internet”.
Trots att den version av Tiktok som finns på många svenska barns mobiler är förbjuden i Kina, dyker ändå en mängd kineser upp på plattformen. Det är en stor variation på innehållet i dessa konton, men gemensamt är att de inte sällan delar pro-kinesiska budskap.
– Vi ser den här typen av stöttande kinesiska budskap i den västerländska medieoffentligheten – inklusive sociala medier, säger Johan Lagerkvist, som är professor i Kinas språk och kultur på Stockholms universitet.
Men vilka är dessa människor som för ut budskapen? Är de bara vanliga kinesiska användare?
Och vad hoppas man uppnå med att sprida sina pro-kinesiska budskap på Tiktok, en app som primärt används av barn och unga?
Se videon ovan för professorns förklaring – och för exempel på hur pro-kinesiska videor ser ut!
Tiktok?
Tiktok är en applikation där användarna skapar och delar korta filmklipp, ofta tillsammans med musik. Tiktok ägs av det kinesiska teknikföretaget Bytedance, som först lanserade appen i Kina 2016, med namnet Douyin. Bytedance köpte i november 2017 upp en liknande musikapplikation, Musical.ly, som sedermera integrerades med Tiktok.
Tiktok är i dag en av världens snabbast växande sociala medier-plattformar, och enligt analysföretaget Sensor Tower passerade Tiktok i april 2020 2 miljarder nedladdningar världen över.
Källa: TT