Under juni reser närmare 2,4 miljoner människor från svenska flygplatser, enligt siffor från Transportstyrelsen från 2015. Så den strejk som nu brutit ut kan sätta käppar i hjulen för många semestersugna svenskar.
Har tre rättigheter
Den som drabbas av en inställd flygning på grund av strejk har framför allt tre rättigheter, enligt Konsumentverket:
- Rätt till ombokning eller återbetalning av biljetten
- Rätt till mat och dryck
- Rätt till hotell
Men väljer man att få biljetten återbetald har flygbolaget inte längre någon skyldighet att betala hotell eller mat.
Flygbolagen har ansvar
Anna Lennhammer, generalsekreterare på Svenska Resebyråföreningen, säger till SVT Nyheter att flygbolagen har ansvar vid en strejk att erbjuda ersättningsresa eller pengarna tillbaka, eftersom kunden inte ska behöva betala för något som inte blir av.
– Och paketresearrangörer kan inte sitta och vänta vid ett strejkvarsel, de måste få till stånd någon lösning – men det är inte alltid möjligt. Ofta väljer kunderna andra alternativ, säger hon.
Hon tillägger att ”våra medlemmar är vana att hantera sådant här”.
– Det är ganska vanligt med strejker och strejkvarsel.
Om det är en olovlig strejk, som inte är varslad i förväg, kan det eventuellt bli frågan om force majeure, vilket kan göra att flygbolaget inte blir ersättningsskyldigt, säger Anna Lennhammer också.
– Men är det en strejk som de vet ska komma så har de ett ansvar.