Valkompasser
– Det här är mest ”polytainment” (politisk underhållning) anser de flesta. När vi testade 2006 om valkompasserna påverkar väljare så fick vi ett visst utslag, men när vi gjorde liknande tester 2010 och 2014 kunde vi inte se några effekter. Troligtvis beror det på att testen har utvecklats och blivit bättre, säger Henrik Ekengren Oscarsson, statsvetare vid Göteborgs Universitet.
Här hittar du SVT:s valkompass.
Intervjuer, framträdanden och partiledardebatter:
– Allra viktigast är troligtvis partiledardebatter och utfrågningar. Då syns och hörs politikerna i stora medier och kan påverka många. En SVT-debatt kan dessutom få enorma svallvågor i andra medier. Särskilt för små partier är exponeringen viktig och de brukar också gå framåt i valrörelser, säger Jenny Madestam, statsvetare vid Södertörns högskola.
Henrik Ekengren Oscarsson berättar att omkring 4 av 10 redan har röstat när det är dags för slutdebatt.
– Omkring en miljon väljare byter visserligen parti under valrörelsen, men många byten tar ut varandra. Så man ska nog dämpa förväntningarna på hur mycket som kan förändras dagarna innan valet, säger Henrik Ekengren Oscarsson.
Torgmöten och dörrknackning:
– Jo, torgmöten kan nog påverka, men det är inte så effektivt eftersom besökarna inte är så många. Det kan också vara viktigt för partiets image att vara där folk är, säger Jenny Madestam.
Henrik Ekengren Oscarsson säger att omkring hälften av väljarna är ”vaneröstare”, vilket betyder att de röstar på samma parti nästan oavsett vad som händer.
– Ingen handskakning i världen kan få en person som står långt ifrån ett parti politiskt att rösta på det, säger Henrik Ekengren Oscarsson.
Grannar, vänner och arbetskamrater:
Självklart påverkar familj, uppväxt och föräldrar, men grannar och arbetskamrater verkar inte spela lika stor roll.
– Vi har undersökt det, det verkar inte vara en så stor faktor. Vi svenskar är ganska dåliga på att påverka varandra, vi uppmanar sällan vänner att rösta på andra partier. Däremot är vi bra på att uppmana andra att rösta, säger Henrik Ekengren Oscarsson.
Valaffischer:
– Påverkan från just valaffischer är svår att isolera. Det handlar mest om att mobilisera de egna sympatisörerna, säger Henrik Ekengren Oscarsson.
Sociala medier:
– Jag har forskat lite kring det. Det är en begränsad grupp som följer partier och politik. På sociala medier befinner man sig i sin lilla bubbla, så det kan vara svårt att vinna nya väljare där, säger Jenny Madestam.
Opinionsmätningar:
– Absolut kan medvind i opinionen ge ytterligare stöd. Det finns det en så kallad ”band wagon-effekt”, alltså att ett parti som går bra kan locka fler väljare. Mätningar i sig kan få en kraftfull effekt på opinionen, därför har vissa länder förbjudit opinionsundersökningar sista veckan innan val, säger Jenny Madestam.
Paradoxalt nog kan även dåliga opinionsmätningar ibland hjälpa ett parti på valdagen.
– Det finns också ”underdog-effekter”, alltså att väljare stödröstar på partier som det går dåligt för. Det finns exempel på att partier som råkat ut för skandaler och sedan fått stödröster, säger Henrik Ekengren Oscarsson.