Inom handeln och i hotell- och restaurangnäringen har det blivit populärt att doftsätta inomhusluften för att öka försäljningen och kundernas trivsel. Men doftmaskinerna skapar stora problem för landets astmatiker och för de som är doftöverkänsliga. En grupp som är större än man kan tro.
Nästan var tionde svensk har astma och drygt sex procent av den vuxna befolkningen, alltså hela 460.000 personer lider av en avancerad doftöverkänslighet, så kallad sensorisk hyperreaktivitet.
– De här personerna blir sjuka av doft. De får andnöd, snuva, hosta, rinnande ögon, huvudvärk och kan må illa, säger Eva Millqvist som är professor och överläkare vid avdelningen för lungmedicin och allergologi vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg.
Hon har forskat om doftöverkänslighet i 25 år och menar att det handlar om ett funktionshinder som måste tas på större allvar.
”Kan vara gravt handikappande”
– Tyvärr möts de doftöverkänsliga inte alltid med respekt. Många tror att de är pjoskiga och de blir förlöjligade, trots att deras problem kan vara gravt handikappande, säger Eva Millqvist.
Hon har många patienter som har drabbats hårt av doftmaskinstrenden inom handeln.
– Mina patienter känner sig väldigt uppgivna, de har redan besvär med att vistas ute i samhället och det här är ytterligare en spik i kistan, de blir väldigt isolerade.
Vad händer om de går in i en lokal som är doftsatt?
– Då får de uttalade besvär som kan leda till att de känner sig dåliga i en vecka eller att de måste vara hemma från jobbet i ett par dagar.
Rörelsefriheten begränsas
Det finns inget botemedel mot doftöverkänslighet och de doftöverkänsliga kan reagera på dofter som knappt är förnimbara. Det gör att skadan redan kan vara skedd när de väl upptäcker att de befinner sig i ett parfymerat rum. Eva Millqvist är mycket kritisk till att allt fler shoppinggallerior, parkeringsgarage, butiker, restauranger och hotell har börjat med doftsättning.
– Det här medför en inskränkning i väldigt många människors rörelsefrihet och tillgänglighet. Man kan jämföra det med handikappanpassning för rullstolar. I dag bygger man inte en galleria utan en sådan anpassning, men när det gäller dofter verkar det inte finnas några restriktioner alls.
Borde det göra det?
– Ja, det tycker jag verkligen att det borde.
Vill förbjuda doftmaskinerna
På Astma- och Allergiförbundet vill man att doftmaskinerna förbjuds.
– Det är väldigt onödigt, det finns andra sätt att marknadsföra sig på. Vi menar att det inte borde vara tilllåtet i miljöer där människor ska kunna vistas utan att bli sjuka, säger Marie-Louse Luther, ombudsman på Astma & Allergiförbundet.
Det finns ju kunder som tycker det är trevligt när det luktar gott i butiker, hotell och köpcenter, ska inte de få njuta av dofterna?
– Nej, inte på bekostnad av att människor blir sjuka.
Företag försvarar dofterna
Margareta Andersson är vd på företaget Lexter som arbetar med doftsättning av butiker. Vi frågar henne om hon tycker att det är rimligt att tillsätta doft som egentligen inte behövs.
– Det är ju en värderingsfråga och spontant så skulle jag säga att nej, egentligen är det ju inte rimligt, men och andra sidan så sker det. Vi gör det, men jag tycker att man inte ska glömma bort den här gruppen. Det går att göra jättebra lösningar som gör att de doftöverkänsliga har tillträde till en handelsplats genom att inte doftsätta alla entréerna, säger Margareta Andersson.
Sätter ni upp varningsskyltar om att lokalerna eller ingången är doftsatt?
– Nej det gör vi inte.
”Försöker inte överskrida naturlig doftmiljö”
På doftsättningsföretaget Aroma Marketing Sverige säger delägaren Jaroslav Maslennikov att de försöker skapa doftmiljöer som inte överskrider den naturliga doftnivån som kan finnas från blommor eller människors parfym.
– I köpcenter, hotell och livsmedelsbutiker finns det väldigt mycket annat som doftar förutom våra dofter. I så fall skulle det vara det som stoppar dem, säger Jaroslav Maslennikov.
”Kunskapen är obefintlig”
Överläkare Eva Millqvist tycker att det är ett cyniskt argument och hon anser att handeln visar på en allt för låg kunskapsnivå när det gäller doftöverkänslighet.
– Kunskapen är nästan obefintlig. Sen är det kanske så att man inte vill sätta sig in i det här eftersom doftmarknadsföring är så ekonomiskt gynnsamt. Man vill inte ta till sig att det isolerar en stor grupp människor från att ta del av den offentliga miljön.
Har du egna erfarenheter av doftmaskiner eller jobbar du i en starkt doftsatt lokal? Kontakta reporter Josefin Lennen-Merckx och berätta mer!