I Reykjavik kan man redan smaka på den framtiden. När SVT beställer en burgare med pommes så levereras den en kvart senare när en matkasse hissas ned från himlen. Foto: Marco Nilson/Jonas Ekströmer

Nya leveransmetoden: Hamburgare skickas med drönarbud

Uppdaterad
Publicerad

Robotar och drönare kommer ta över en del av hemleveranserna framöver. Den globala marknaden för drönarleveranser väntas tredubblas de kommande tre åren.

Nästa gång du får pizzan hemkörd kan det vara en robot som väntar utanför. I alla fall om budfirmorna får som de vill. I Stockholm testar nu Foodora utkörning med ett självkörande fordon, Dora, som går i sex kilometer i timmen på trottoarerna kring Stureplan i Stockholm.

– Det viktigaste med det här testet är att visa att hon är säker för medtrafikanter och fotgängare så att vi kan utöka tillståndet och kunna sätta detta i kommersiell drift så småningom, säger John Denbratt, logistikchef på Foodora.

Tusentals i luften

Men det är i luften som den stora förändringen kommer. Ramses Madou jobbar för staden San José i Kalifornien med att planera och reglera för den explosion av självkörande fordon av olika slag som han ser framför sig de närmaste åren.

– I vår stad räknar jag med att vi kommer se tusentals leverans-drönare i luften inom de närmaste fem åren.

I Reykjavik kan man redan smaka på den framtiden. När SVT beställer en burgare med pommes så levereras den en kvart senare när en matkasse hissas ned från himlen.

– På sikt tror jag drönare kommer stå för hälften av våra leveranser, spår Maron Kristofersson, vd på isländska Aha.

Han tycker det mest spännande med drönartekniken är potentialen för leveranser över längre avstånd.

– Istället för att köra en lastpall fyra timmar till Isafjördur med lastbil, så kan en drönare göra det mycket billigare genom att gena över havet. Cargo-drönare kommer bli jättestort.

Växande marknad

Den senaste rapporten från analysfirman Droneii räknar med att den globala marknaden för drönarleveranser ökar från en till tre miljarder dollar fram till 2024.

– Där infrastrukturen är ett problem, där kommer drönare att göra störst nytta. Jag ser stor potential inom hälsovård i otillgängliga områden där läkemedel och sjukvårdsutrustning kan skickas till byar som saknar vägar, säger Kay Wackwitz, vd för Droneii.

I Sverige är det Transportstyrelsen som hanterar tillstånd för att flyga drönare i kommersiell trafik av det slag som möjliggör leveranser.

– Hittills har ingen ansökt om lov för det, bortsett från ett företag som redan fått tillstånd för att flyga hjärtstartare, berättar Tobias Fridarve, inspektör och samordnare för drönare hos Transportstyrelsen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.