Regeringens särskilda utredare Ingeborg Simonsson lämnade i dag över sitt slutbetänkande i utredningen om ”Översyn av vissa frågor på tobaksområdet” till socialminister Lena Hallengren.
Simonsson har sedan i februari utrett hur tobaksregleringen ska skötas systematiskt med syftet att skydda folkhälsan och framför allt barn och unga mot skadliga effekter.
För tobaksfritt snus föreslås därför en 18-årsgräns.
– Försäljningen av tobaksfritt snus ökar och det gör även användningen bland barn och ungdomar. Den senaste uppskattningen är att det säljs mellan 15 och 20 miljoner dosor tobaksfritt snus per år, säger Ingeborg Simonsson.
Får inte göra reklam i tv
Åldersgränsen innebär att handlarna måste göra ålderskontroller vid försäljning. Produkterna ska även förses med en varningstext som lyder ”denna produkt innehåller nikotin som är ett mycket beroendeframkallande ämne”.
För att ytterligare begränsa att barn och unga kommer i kontakt med nikotin föreslås att tobaksfritt snus inte får marknadsföras i radio och tv, även förbud för sponsring och produktplacering av dessa produkter föreslås. Reklam i andra format får inte rikta sig till eller skildra barn eller ungdomar under 25 år.
Snuset ska inte heller få innehålla vitaminer, taurin eller annat som kan ge intryck av att vara hälsosamt.
E-cigg får inte smaka ”gott”
Utredaren föreslår ett förbud mot smaksättning av e-vätskor som används i e-cigaretter. Vätskan ska bara få smaksättas med tobakssmak, oavsett om den innehåller nikotin eller inte.
– Lagstiftning av den här varianten finns redan i Finland, säger Ingeborg Simonsson.
Enligt regeringen är tidig debut förknippat med beroende i vuxen ålder och man vill komma ifrån att tobaksbolag lockar in barn och unga i nikotinberoende, till exempel via smaksatta e-cigaretter.
– Vi välkomnar de här förslagen för att kunna ta ett helhetsgrepp. På så sätt kan vi förhindra framtida generationer att fastna i nikotinberoende, säger socialminister Lena Hallengren (S).
Måste anmäla försäljning
Om förslagen införs måste tillverkare vända sig till Folkhälsomyndigheten och anmäla dessa produkter. De blir då även skyldiga att skicka rapporter så att FHM kan följa utvecklingen av produkterna.
Som försäljare inom detaljhandeln ska man anmäla till kommunen.