År 2020 var ett väldigt bra år för e-handeln. Naturligtvis var siffrorna dopade på grund av pandemin – många som inte handlat online tidigare var mer eller mindre tvungna att lära sig.
Stor ökning för livsmedel
Livsmedel var en vinnare 2020, men under förra året fortsatte inköpen av mat på nätet. Totalt såldes livsmedel för 28,8 miljarder kronor 2021. En ökning med 18,1 procent jämfört med 2020.
Patrik Müller är e-handelsexpert på betallösningsföretaget Nets som tagit fram statistiken.
– E-handeln tar ganska stora andelar av köp i butik. Så har det sett ut i flera år. Enligt en prognos som Handelns Utredningsinstitut (HUI) har gjort kommer hälften av alla inköp 2030 vara genom e-handel, säger Patrik Müller till SVT Nyheter.
Flyg, hotell och tåg
Trots att vi levde med restriktioner förra året köpte svenskarna resor. Jämfört med det igenbommade året 2020 ökade reseförsäljningen på nätet med 67 procent.
– I princip allt resande ökade. Charter, flyg, hotell, tåg och kollektivtrafik. Däremot hade båtkryssningar det fortsatt tungt och tappade med 50 procent jämfört med ett redan dåligt år 2020, säger Patrik Müller.
Mer klädköp i butik
Vårt behov av byggvaror minskade också under förra året, något som ökade mycket året innan. Många valde att lägga pengarna på annan konsumtion.
Men även om e-handeln ökar, är butiksdöden inte riktigt här ännu. Under årets första tre månader ökade till exempel handeln av kläder i fysiska butiker med cirka 20 procent, enligt Nets.