Efter coronakrisen: Färre butiker i köpcentrum och stadskärnor

Publicerad

Coronaepidemin slår hårt mot sko- och klädbutiker, en bransch där många hade det svårt med lönsamheten redan innan. Mycket talar för att vi kommer att få vänja oss vid att ha färre butiker att gå till framöver.

– Färre butiker är en trend vi sett under en längre tid som nu accelererar, säger Ola Nevander, detaljhandelsanalytiker på HUI Research.

Även om han påpekar att det är tidigt att exakt förutspå vad som kommer att hända, så säger han att mycket tyder på att stadskärnor och gallerior med hög andel modebutiker kommer att få det svårt.

– Butiker som ligger nära bostäder kan däremot komma att klara sig relativt bra, säger han.

Även Gabriella Wulff, forskare på Centrum för konsumtionsvetenskap på Göteborgs universitet, ser samma trend, med butiker som försvinner från gallerior och stadskärnor.

– Det blir ett tomrum, återstår att se hur man kommer att fylla det, säger hon.

Ökad e-handel

Ola Nevander tror också att vi kommer att få se en ökad lågprishandel och handel över nätet.

– Vi har fler grupper som nu tagit till sig att handla på nätet.

E-handeln kan även påverka de fysiska butikerna. Gabriella Wulff tror att butiker måste vara betydligt mer flexibla i framtiden för att kunna ställa om i tider av kris. Hon tar som exempel att de skulle kunna fungera som minilager runt om i landet för handel över nätet. 

– Ingen vet hur det kommer att se ut framöver, det här kanske blir något som drar ut på tiden, eller så kommer vi att behöva skifta mellan de här lägena att vi stänger ner och öppnar upp.

Kvalitet värderas högre

Christoffer Göthlin äger en enskild klädbutik i Västerås och han ser positivt på framtiden, trots att hans butik har det väldigt tufft just nu.

Han tror att krisen kan leda till att modebranschen börjar värdera kvalitet högre än kvantitet.

– Leverantörerna har velat att jag köper in så mycket som möjligt och jag att kunderna köper så mycket som möjligt. Men kan vi få ett lugnare tempo så kommer vi alla att må bra av det, konstaterar han.

Vad är HUI Research

HUI Research är ett företag som ägs av branschorganisationen Svensk Handel.

HUI Research bedriver forskning, utredning och analys om handeln och turism. Det är HUI Research som utser årets julklapp.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.